Forum Lichaamstaal

Iedereen maakt gebruik van lichaamstaal. Op deze forumpagina kun je vragen stellen, discussieren en van gedachten wisselen over lichaamstaal.

Forum Lichaamstaal
Start a New Topic 
Author
Comment
De zwijgers aan het woord

Dit artikel gaat over mensen die zwijgen tijdens een vergadering.
In Nederland wordt er meestal gezegd; "Wie zwijgt, stemt toe". Maar dit is vaak niet het geval.
Zwijgers zwijgen niet zomaar, dit is meestal omdat ze van aard al verlegen zijn of niet assertief genoeg zijn om hun eigen mening te geven tijdens een vergadering.
Vaak denken voorzitters dat het juist goed is om daarom de zwijgers actief te ondervragen om zo ook hun mening te horen en zo een goed besluit te nemen. Dit werkt niet altijd, de zwijgers kunnen zich onder druk gezet voelen en stemmen daarom vaak mee met de meeste stemmen om zo confrontatie uit de weg te gaan.
Het kan ook zijn dat mensen zwijgen omdat hun het onderwerp niet interesseert, en hier dus weinig over willen of kunnen zeggen. Zo willen ze het liefste niet betrokken worden bij een discussie, dus zwijgen ze. Als je immers wel geïnteresseerd bent, zal je vaak duidelijk je mening geven en de discussie aangaan.

Het gezegde "wie zwijgt, stemt toe" is geen sprake van. Er is altijd een reden waarom iemand zwijgt.

Ik vond het interessant om dit artikel te lezen, omdat ik dit wel herken bij ons in de groep. Ik heb medestudenten die veel aan het woord zijn, maar ook studenten die zwijgen. Ik herkende er veel in, en snap nu ook meer waarom mensen dus kunnen zwijgen.