Forum Lichaamstaal

Iedereen maakt gebruik van lichaamstaal. Op deze forumpagina kun je vragen stellen, discussieren en van gedachten wisselen over lichaamstaal.

Forum Lichaamstaal
Start a New Topic 
Author
Comment
Emoties gebruiken

Artikel Frank van Marwijk: Gebruik uw emoties doelgericht.

Samenvatting: Het gebruik van emoties kan een positieve draai aan een vergadering geven. Door uw emoties te laten zien kunt u invloed uitoefenen op het verloop en de besluitvorming van de vergadering. Doe dit echter wel gecontroleerd en doelgericht. Als u heel heftig reageert, boos, verdrietig, teleurgesteld, kan de meningsvorming van de andere groepsleden helemaal veranderen. Doet u dit echter gecontroleerd en doelgericht dan kan de uitslag van de vergadering voor u nog beter uitpakken. U kunt het beste in een vergadering niet meteen het achterste van uw tong laten zien. Bijvoorbeeld: Als u heel erg enthousiast bent over iets houdt u zich dan nog even in. Laat niet meteen zien dat u enthousiast bent. Op deze manier kunnen er misschien nog meer dingen besloten worden die de zaak er alleen maar beter op maken. Het kan dus positief voor u uitvallen als u niet altijd direct laat zien wat u precies voelt of denkt.

Mening over dit artikel:
Ik heb behoorlijk wat vergaderingen bijgewoond in verschillende situaties. Ik vind het een leuk artikel omdat ik nu ga nadenken over de manier van communiceren. Ik ben zelf niet een hele goede onderhandelaar. Mijn vader daarentegen wel en ik herken veel terug over de manier van het verbergen van je emotie. Ik ben het wel eens met de manier die meneer van Marwijk beschrijft. Het is verstandig om je emotie tactisch in te zetten. Daarmee bereik je uiteindelijk het meest. Ik ben ook van mening dat wij met iedereen normaal moeten omgaan. Je hoeft niet met iedereen vrienden te zijn, maar je kunt je wel normaal gedragen tegenover iemand anders. Je behandelt mensen zoals je zelf behandelt wilt worden. Gebruik de tips wel in mate. De andere kant is namelijk, dat als iemand hierin doorslaat hij/zij het misschien ook in andere situaties gaat gebruiken en bestempeld kan worden als schijnheilig. Je kan dan heel erg goed toneelspelen.