Forum Lichaamstaal

Iedereen maakt gebruik van lichaamstaal. Op deze forumpagina kun je vragen stellen, discussieren en van gedachten wisselen over lichaamstaal.

Forum Lichaamstaal
Start a New Topic 
Author
Comment
lichaamstaal, aangeleerd of aangeboren?

Voor school zijn we op zoek naar meningen en bewijzen waarom lichaamstaal aangeboren is. Of eerder aangeleerd?
volgens de socio-biologie is lichaamstaal afkomstig van onze voorouders, de mensaap.
maar klopt dit wel?

Re: lichaamstaal, aangeleerd of aangeboren?

Volgens mij kan lichaamstaal niet aangeleerd zijn. Want het is onbewust, en dat is moeilijk aan te leren.
Baby's kunnen niet spreken, maar weten zich perfect uit te drukken. Aan ons om het te begrijpen...

Re: lichaamstaal, aangeleerd of aangeboren?

Hallo Karolien,

Wanneer iets onbewust is wil niet zeggen dat het moeilijk aan te leren is. Veel van wat onbewust is komt juist voort uit het aangeleerde. Denk aan indrukken die je gedurende je leven onbewust meekrijgt en toch hebt opgeslagen.

Ik denk dat het moeilijk zwart-wit te zien is, net als met de meeste dingen. Het zal deels aangeleerd zijn, deels aangeboren. Ik denk dat het ook aangeboren is omdat lichaamstaal vaak een uiting is van gevoel. Gevoel is deels een aangeboren kwaliteit, deels ontstaan vanuit alles wat je om je heen interpreteerd via opgenomen,lees geleerde, informatie.

Misschien zou je eens via de psychologie kunnen kijken of hier onderzoek naar is gedaan? Ik ben alleen bang dat dit een thema is waar moeilijk de vinger op te leggen is, ook voor wetenschappers. Dus een uitsluitende conclusie trekken is (in deze tijd)misschien onmogelijk.

Wel een interessante vraag! laat je ons weten wat jullie conclusie is?

Liefs Daisy