Forum Lichaamstaal

Iedereen maakt gebruik van lichaamstaal. Op deze forumpagina kun je vragen stellen, discussieren en van gedachten wisselen over lichaamstaal.

Forum Lichaamstaal
Start a New Topic 
Author
Comment
Profielwerkstuk lichaamstaal

Hallo!

Gezien het feit dat ik dit jaar in 6VWO zit moet ik dit jaar een profielwerkstuk maken, nu heb ik een partner én zowaar een onderwerp, maar we komen niet verder met het formuleren van de onderzoeksvraag.
Mijn vraag aan u is dan ook of u ons misschien hierbij kunt helpen,
gezien het feit dat jullie zoveel informatie over profielwerkstukken op jullie site hebben staan.
Wij doen ons profielwerkstuk over Lichaamstaal.

We weten niet hoe we een hoofdvraag bij dit onderwerp moeten verzinnen, met het oog op het vastknopen aan vakken die we hebben.
We doen beiden C&M maar hebben als enige vak gemeen Geschiedenis.
Nu heb ik ook Aardrijkskunde en Economie waar ik iets mee kan doen,
en mijn partner Biologie en Frans binnen haar profiel.
We zaten zelf te denken aan iets van het verschil van lichaamstaal tussen jong en oud, en man en vrouw. Maar dat lijken mij persoonlijk meer iets van deelvragen dan dé
hoofdvraag.

Dus hadden we , hoe universeel is lichaamstaal eigenlijk, maar dat was té breed vond mijn lerared.

Ik hoop dat jullie misschien ideeën hebben voor hoofdvragen die iets specifieker zijn, maar waar je nog wel bijv. politiek/religie/cultuur/economie op kan betrekken.


>
> Alvast bedankt.
>
>
> Met vriendelijke groeten,
>
>
>
>
> Annefleur

Re: Profielwerkstuk lichaamstaal

Hoe belangrijk is lichaamstaal bij personen met veel macht? (Denk bijvoorbeeld aan de beroemde presidentsverkiezing tussen Kennedy en Nixon, die Nixon verloor doordat hij bijv. makeup weigerde, en doordat zijn hele presentatie bij het 1e debat op tv in het niet veel bij die van Kennedy)

of:
Welke lichaamstaal gebruiken wereldleiders?
Vergelijk de manier waarop zeer invloedrijke personen zich presenteren. Kijk bijv naar Hitler, Bush, Obama en McCain, Stalin, maar ook naar leiders van derdewereldlanden.

Hoe verschilt lichaamstaal per cultuur?
Kijk naar Westerse, Aziatische, Midden-Amerikaanse culturen etc. Maar ook naar verschillende landen binnen bijvoorbeeld Azië.
Of kijk naar Franse en Engelse voetbalsupporters. (zit meer verschil in dan je denkt, blijkt uit onderzoek :p)

Lichaamstaal en selectie: hoe haal je het meeste uit een sollicitatiegesprek?

En ga zo maar door.. er valt genoeg te bedenken.

Laat even weten wat het geworden is!

Re: Profielwerkstuk lichaamstaal

Waarschijnlijk zijn jullie al lang begonnen maar goed.

Leuk onderwerp!
Wat voor mij interessant is is de veelomvattendheid van lichaamstaal.
Voorbeelden:

een auto naast je die toetert

iemand die tegen het achterspatbord van je fiets aanduwt (een oude collega blijkt als het licht op groen springt)

iemand die een deur in jouw gezicht duwt

iemand die bij je in de buurt blijft of juist weggaat

voor vrouwen is de verbale communicatie soms (misschien wel meestal) juist tegengesteld aan wat ze doen. (ze zegt ik ga weg en duwt zich tegen je aan of het de laaste keer in jullie leven is)

iemand die naar parfum ruikt of juist zo erg naar zweet ruikt dat je hem op straat al ruikt voor je binnen bent zelfs maar

In de dansschool kun je helemaal je hart ophalen, vrouwen die van rubber lijken zo soepel, vrouwen die van hout lijken zo stijf, vrouwen die tegendruk geven of juist meegaand zijn, vrouwen die zich dicht tegen je aanduwen of juist afstand willen houden, vrouwen die willen leiden of geleid willen worden,

Dikke mensen geven een soort signaal af, ik eet en doe wat ik wil onafhankelijk wat jij er van vindt.

Vrouwen die aggressief kunnen worden om in de picture te komen....

Meisjes die angstig kijken of aggressief worden als je ze aankijkt...

het verschil in lichaamstaal tussen lange mensen en kleine al dan niet dikke mensen....

Mensen die steeds schreeuwen of met ander geluid aandacht trekken of mensen die juist rustig zijn

Mensen die je aankijken of juist niet

Ik blijf het facinerend vinden alles en zal nooit volleerd zijn. Hopelijk komen jullie op ideen. Vooral de lichaamstaal in de dansschool is geweldig natuurlijk, daar kun je volgens mij ontzettend veel mee doen.

Groetjes,
Hans

Re: Profielwerkstuk lichaamstaal

Voor ons profielwerkstuk hebben wij (2 leerlingen uit 6VWO) ook gekozen om te schrijven over Lichaamstaal.
Wij vinden lichaamstaal interessant en willen er graag meer over te weten komen. Nu is het probleem dat we een beetje vastlopen op het kiezen van de hoofdvraag voor ons profielwerkstuk.

We hebben al zitten denken aan ''De rol van lichaamstaal in verkoop'' (economie) of ''Lichaamstaal in verschillende landen'' (antropologie) of ''lichaamstaal verschillen tussen jong (baby's) en oud (ouderen)'' en ook de verschillen in de betekenis en sturen van lichaamstaal signalen tussen mannen en vrouwen (bijvoorbeeld bij flirten of op het werk). Het probleem is alleen dat we niet weten waar we daar veel informatie over kunnen vinden.

Volgend mij zijn er al veel mensen die hun profielwerkstuk over lichaamstaal hebben gemaakt. Misschien kunnen jullie hier ideeen geven. Ook hoe je het praktisch kan maken en meer inhoud kan geven. Wat was jullie hoofdvraag? Wat heb je er voor gedaan: interviews onderzoek enzovoorts. Dit kan ons geweldig helpen.