Forum Lichaamstaal

Iedereen maakt gebruik van lichaamstaal. Op deze forumpagina kun je vragen stellen, discussieren en van gedachten wisselen over lichaamstaal.

Forum Lichaamstaal
Start a New Topic 
Author
Comment
Expert op gebied van lichaamstaal en pesten.

Hallo dames en heren,

Ik ben op zoek naar een expert, of meerdere experts op het gebied van
1)lichaamstaal
2)pesten verhelpen
3)kinderen tussen 11-12 jaar (groep 7-8 basisschool)
Dit in verband met een project voor school waarin ik de slachtoffertjes van pesten wil helpen door iets te bedenken dat hun lichaamstaal verbetert.

Als jullie een hint hebben waar ik kan zoeken of iemand weten die aan 2 of 3 van de 3 punten voldoet, zou ik het graag willen weten. Alvast bedankt!

Re: Expert op gebied van lichaamstaal en pesten.

Ik ben geen expert noch ken ik een expert, maar ik ben wel mijn hele jeugd gepest geweest en niemand wist hoe ze me konden helpen.

Sinds vorig jaar ben ik er achter dat ik een "milde" vorm van autisme heb (dit heet ook wel asperger). Bij deze vorm verbloemt de intelligentie de kwaal.

Er is ondertussen bekend dat vrij veel mensen Asperger hebben. Ik denk dan ook dat het zinnig is bij kinderen die veel gepest worden hierbij stil te staan.

Met een klein beetje uitleg over dingen als persoonlijke ruimte etc... had mij veel leed bespaard kunnen blijven.

Groet,

Cornelis

Re: Expert op gebied van lichaamstaal en pesten.

Hoi,

Kinderen die gepest worden zijn zodanig onzeker dat ze dit gedrag ergens verwachten en dus ook gaan aantrekken.
Meestal krijgen ze thuis dan ook geen enkele waardering mee.
Het is belangrijk dat ze leren inzien waar ze goed in zijn en dat dit extra in de verf wordt gezet. Op deze manier worden ze zelfzekerder en worden ze automatisch niet meer of minder gepest.

De Pester gaat dan ergens het zwakste kind er gaan uitzoeken. Kinderen voelen heel fel dingen aan en gaat dan openlijk het kind beginnen pesten.
Iedereen en het liefst heel de school moet zien dat de pester macht heeft, meestal doet de rest mee omdat ze zelf angsten hebben om dit mee te maken.

Een oplossing zou kunnen zijn om rollenspellen te doen of zelf het gedrag van de kinderen te filmen en dan de ouders of de kinderen zelf mee te contronteren hoe erg het er op die moment aan toe gaat zullen ze dan zelf inzien.

Iets wat we nooit mogen vergeten is dat wij mensen steeds reageren als schapen, als de ene iets zegt dan moeten we volgen.

Dit gedrag wordt eigenlijk ingelepeld vanaf de kleuterklas, de juffrouw verteld iets en de kinderen moeten zwijgen. Een soort van machtsrol de pester gaat ergens gedragingen gaan kopieren. Ook heel vaak gaat het er thuis vrij agressief aan toe.
Het kind wil aandacht, macht en dit op een heel lage en negatieve manier.

Nog een oplossing zou zijn dat er op school lessen communicatie = gedrag wordt gegeven. ook naar later toe zou dit een zeer waardevolle les zijn.

Veel succes ermee!

groetjes

Isabelle

Re: Expert op gebied van lichaamstaal en pesten.

Pesten is echt moeilijk, ik maak het ook op mijn werk mee. Het heeft met kinderen duidelijk te maken met grenzen stellen. Kinderen die gepest worden moeten duidelijk leren aangeven dat iemand ze pijn doet en dat ze zo geen vriend of vriendin willen zijn.

Vaak onstaat een modderige situatie met groepsprocessen waarbij niemand het opneemt voor de laatste kip in het kippenhok.

Andere kinderen gaan dan meepesten of zijn zwijgende toeschouwer. de pester zelf zit vol angst niet mee te tellen; ga er maar aan staan dat te veranderen.

Waar je op kunt inspelen is dat de pester niet populair doch gevreesd is.

Op mijn werk (geen school) maak ik duidelijk dat het niet gewenst is van collega's die niet vriendschappelijk of grappig zijn door aan te geven dat we het beter alleen over het werk kunnen hebben. Maar dat is tussen volwassenen, geen enkel kind wil buiten de groep vallen.

Trainingen helpen zeker, als kanjertraining of anderen maar misschien niet van dag een, wellicht een lang proces.

Volgens mij heeft het niet altijd zin een kind op een andere school te doen. Door slachtoffer te zijn geweest heeft het wellicht verkeerde lichaamstaal overgenomen.

Op de iederwijsscholen waar ik heb gewerkt wordt dit soort gedrag steeds weer besproken in een onderzoekskring net zo lang tot het structureel verandert. Maar bij sommige kinderen lijkt het haast aangeboren, daar kom je er haast niet doorheen. En dan blijkt in de vergaderingen dat ze vol angstgevoelens zitten. Maar het is te veranderen!