Forum Lichaamstaal

Iedereen maakt gebruik van lichaamstaal. Op deze forumpagina kun je vragen stellen, discussieren en van gedachten wisselen over lichaamstaal.

Forum Lichaamstaal
Start a New Topic 
Author
Comment
uitrekken & buik laten zien

Hoi daar,

Ik heb wat vraagjes, misschien kan iemand me helpen.
Hij en ik vinden elkaar erg leuk, draaien om elkaar heen.
Het is me opgevallen dat hij zich altijd met zijn armen boven zijn hoofd uitrekt als wij samen zijn en doordat hij dat doet, kan ik altijd zijn blote buik zien.

Wat wil dat zeggen, die lichaamstaal?
Is het dan dat hij zich kwetsbaar [buik] opstelt?
[en zich blijkbaar op zijn gemak voelt]
Wat zegt dat uitrekken dan?

Hoop wat suggesties te horen, dan kan ik het misschien nog wat beter plaatsen.

Groetjes,
Fire Eyes

Re: uitrekken & buik laten zien

Hallo Fire Eyes,

Ik heb het antwoord op je vraag opgezocht in het boek: "Waarom mannen en vrouwen met hun lichaam zeggen wat ze eigenlijk niet willen vertellen" van Allan en Barbare Pease.

De verklaring die ik in het boek vond voor het zich uitrekken met de armen achter het hoofd is de volgende: ik citeer:

Dit is een zeer mannelijke pose die dient om anderen te intimideren. Deze houding lijkt ontspannen en geeft je een vals gevoel van veiligheid, maar let op: je kunt ieder moment aangevallen worden. Het is een typerende pose voor accountants, advocaten, verkoopmanagers en andere mensen die zich superieur, dominant of zeker van hun zaak voelen. Als we de gedachten van deze personen konden lezen, zouden we zinnen zien als: "Ik weet overal een antwoord op", "Ik heb alles onder controle" of zelfs: "Ooit zul je misschien even slim worden als ik." Ook managers die net promotie hebben gemaakt nemen deze houding graag aan, en de meeste mensen raken erdoor geïntimideerd. Het is het handelsmerk van betweters, van mannen die je er graag van doordringen hoeveel ze wel niet weten. Daarnaast fungeert deze pose als een territoriaal signaal waarmee men anderen laat weten dat er een claim op een bepaald gebied ligt.
Gewoonlijk komt de houding met de handen achter het hoofd voor in combinatie met de "cijfer 4"-pose of kruisvertoon, wat betekent dat de betreffende persoon zich niet alleen superieur voelt, maar ook strijdbaar is of zal proberen te domineren.
Een vrouw die in gesprek is met een man die deze pose aanneemt, kan de conversatie beter staand voortzetten, waardoor de betreffende persoon zijn houding moet veranderen om in gesprek te blijven. Zogauw hij zijn handen achter zijn hoofd vandaan heeft gehaald, kan ze weer gaan zitten, om weer op te staan als hij zijn handen weer achter zijn hoofd doet. Dit is een niet-agressieve manier om anderen te leren dat ze niet moeten proberen je te intimideren.
Twee schoolvriendinnen kunnen bijvoorbeeld met deze pose onderlinge gelijkheid en overeenstemming benadrukken.
Bij een bepaalde verzekeringsmaatschappij ontdekten we dat 27 van de dertig verkoopmanagers regelmatig met hun handen achter hun hoofd zaten wanneer ze met verkopers en andere ondergeschikten praatten. Ze deden dit echter zelden in het bijzijn van hun meerderen; dan namen ze over het algemeen juist poses aan die onderworpenheid uitdrukten.

Ik hoop dat ik je hiermee heb kunnen helpen.

Groetjes,
Moi

Re: Re: uitrekken & buik laten zien

Hallo Moi,

Heb je ook een verklaring voor het feit dat als ik samen met een man (waar ik verliefd op ben, maar dat weet hij nog niet) uit eten ga, hij steevast zijn voet op zijn knie legt (zijn benen kruist zeg maar) en met die voet in mijn richting wijst. Of is het juist not done om tijden een dinertje je benen in deze positie te leggen?

Groetjes,
Me ...

Re: Re: Re: uitrekken & buik laten zien

Hallo Me,

Ik heb het even voor je opgezocht. De houding van die man heet "het Amerikaanse cijfer 4". Dit is een zittende versie van de machopose omdat hij de nadruk op de genetaliën legt. Hij wordt vaak aangenomen door mannen in Amerika en in culturen die veramerikaniseerd raken zoals Singapore, Japan en de Filippijnen. Men drukt er een strijdbare houding mee uit. Mannen in deze zithouding worden niet alleen als dominant gezien, maar ook als jeugdig en ontspannen. De "cijfer 4"-pose kun je beter niet aannemen op het moment dat je een besluit moet nemen. Onderzoek heeft namelijk aangetoond dat de meeste mensen beslissingen nemen met beide benen op de grond.

Interessant boek, he.

Re: Re: uitrekken & buik laten zien

Hallo Moi,

[ik snap er niks van, de reply van Claire is ineens weg?]

Zeer vriendelijk bedankt Moi voor je antwoord en de moeite, boek is het aanschaffen waard!
De beschrijving is herkenbaar bij degene die ik voor me heb, ik moest erom lachen. Gek genoeg sta ik onbewust ook wel eens op als hij dat doet, bedenk ik me nu. Onthouden dus.

Maar dan blijft: ontblote buik steeds zichtbaar. De buik tonen is bij dieren vaak toch weer een teken van overgave of ondergeschiktheid?

Iemand anders zei me:
uitrekken is een uitnodiging, buik laten zien is kwetsbaarheid.
?

Tot zover eerst.

Groetjes terug,
Fire Eyes

--- --- --- --- --- --- --- --- ---

Replying to:

Hallo Fire Eyes,

Ik heb het antwoord op je vraag opgezocht in het boek: "Waarom mannen en vrouwen met hun lichaam zeggen wat ze eigenlijk niet willen vertellen" van Allan en Barbare Pease.

De verklaring die ik in het boek vond voor het zich uitrekken met de armen achter het hoofd is de volgende: ik citeer:

Dit is een zeer mannelijke pose die dient om anderen te intimideren. Deze houding lijkt ontspannen en geeft je een vals gevoel van veiligheid, maar let op: je kunt ieder moment aangevallen worden. Het is een typerende pose voor accountants, advocaten, verkoopmanagers en andere mensen die zich superieur, dominant of zeker van hun zaak voelen. Als we de gedachten van deze personen konden lezen, zouden we zinnen zien als: "Ik weet overal een antwoord op", "Ik heb alles onder controle" of zelfs: "Ooit zul je misschien even slim worden als ik." Ook managers die net promotie hebben gemaakt nemen deze houding graag aan, en de meeste mensen raken erdoor geïntimideerd. Het is het handelsmerk van betweters, van mannen die je er graag van doordringen hoeveel ze wel niet weten. Daarnaast fungeert deze pose als een territoriaal signaal waarmee men anderen laat weten dat er een claim op een bepaald gebied ligt.
Gewoonlijk komt de houding met de handen achter het hoofd voor in combinatie met de "cijfer 4"-pose of kruisvertoon, wat betekent dat de betreffende persoon zich niet alleen superieur voelt, maar ook strijdbaar is of zal proberen te domineren.
Een vrouw die in gesprek is met een man die deze pose aanneemt, kan de conversatie beter staand voortzetten, waardoor de betreffende persoon zijn houding moet veranderen om in gesprek te blijven. Zogauw hij zijn handen achter zijn hoofd vandaan heeft gehaald, kan ze weer gaan zitten, om weer op te staan als hij zijn handen weer achter zijn hoofd doet. Dit is een niet-agressieve manier om anderen te leren dat ze niet moeten proberen je te intimideren.
Twee schoolvriendinnen kunnen bijvoorbeeld met deze pose onderlinge gelijkheid en overeenstemming benadrukken.
Bij een bepaalde verzekeringsmaatschappij ontdekten we dat 27 van de dertig verkoopmanagers regelmatig met hun handen achter hun hoofd zaten wanneer ze met verkopers en andere ondergeschikten praatten. Ze deden dit echter zelden in het bijzijn van hun meerderen; dan namen ze over het algemeen juist poses aan die onderworpenheid uitdrukten.

Ik hoop dat ik je hiermee heb kunnen helpen.

Groetjes,
Moi

Re: Re: Re: uitrekken & buik laten zien

Hallo Fire Eyes,

Graag gedaan.

Of het laten zien van je blote buik een teken van kwetsbaarheid, overgave of ondergeschiktheid is, weet ik niet. Ik denk eerder dat dit bij hem onbewust gebeurt bij het zich uitrekken.

Groetjes,
Moi

Re: Re: Re: Re: uitrekken & buik laten zien

Om er even op in te haken, is volgens mij inderdaad een onbewust gevolg van uittrekken. Hij ziet geen gevaar van jouw kant komen omdat hij zich superieur voelt, dat sluit weer aan op de uitleg van moi.
Ik doe het zelf ook weleens, zo'n pose aannemen en inderdaad, dat is op de momenten dat ik me superieur en (bijna) onkwetsbaar voel.

Grtz, Ben

Re: Re: Re: Re: uitrekken & buik laten zien

Inderdaad, interessant boek, ik denk dat ik het me ook ga aanschaffen. En staat alles daar per trefwoord in?

Re: Re: Re: Re: Re: uitrekken & buik laten zien

Goedenavond Ben,

Okay, dus ook jij beziet het zoals Moi.
Ik zal het/hem eens wat scherper in het oog houden, ha.
Gelukkig is dan soms mijn natuurlijke respons al dat ik opsta als hij dat vertoont. Ik merk wel duidelijk verschil in "territorium" als het zich voordoet: ik sta makkelijker op als ik in mijn eigen huis ben dan als ik bij hem thuis ben.
Jaja, meneertje...
[blote buik is overigens wel prettig om te zien, helemaal omdat ik weet hoe die voelt ;-) ]
Ik ken hem overigens ook als heel anders [schoorvoetend bijv.].

Bedankt allebei!
Groeten ook,
Fire Eyes

Re: Re: uitrekken & buik laten zien

Dag Moi,

Laat de man in kwestie gister weer op bezoek zijn geweest en wéér met zijn handen achter zijn hoofd hebben gezeten, maar zich niet hebben uitgerekt! Daarna rechterenkel op linkerknie nog eventjes gezien.
Geen blote buik dit keer, jammer :o)
Zit er echt geen verschil in uitrekken en handen achter het hoofd?
Inderdaad even een wellesnietes-situatie en opmerkingen die duidelijk moesten maken dat hij het allemaal beter weet.

Hm.
Ik ben niet gaan staan :o( maar bleef zitten met benen op de bank. Niet slim, volgende keer weer staan.

Nog tips?
Iemand?

Groeten,
Fire Eyes
[de intense & lachende blikken waren echter weer niet van de lucht, of hoe zeg je dat - ik bedoel dus wél veel aanwezig - tsjoew... spannend hoor, mooie ogen die mooie ogen aankijken, pfff...]

--- --- --- --- --- --- --- --- ---

Replying to:

Hallo Fire Eyes,

Ik heb het antwoord op je vraag opgezocht in het boek: "Waarom mannen en vrouwen met hun lichaam zeggen wat ze eigenlijk niet willen vertellen" van Allan en Barbare Pease.

De verklaring die ik in het boek vond voor het zich uitrekken met de armen achter het hoofd is de volgende: ik citeer:

Dit is een zeer mannelijke pose die dient om anderen te intimideren. Deze houding lijkt ontspannen en geeft je een vals gevoel van veiligheid, maar let op: je kunt ieder moment aangevallen worden. Het is een typerende pose voor accountants, advocaten, verkoopmanagers en andere mensen die zich superieur, dominant of zeker van hun zaak voelen. Als we de gedachten van deze personen konden lezen, zouden we zinnen zien als: "Ik weet overal een antwoord op", "Ik heb alles onder controle" of zelfs: "Ooit zul je misschien even slim worden als ik." Ook managers die net promotie hebben gemaakt nemen deze houding graag aan, en de meeste mensen raken erdoor geïntimideerd. Het is het handelsmerk van betweters, van mannen die je er graag van doordringen hoeveel ze wel niet weten. Daarnaast fungeert deze pose als een territoriaal signaal waarmee men anderen laat weten dat er een claim op een bepaald gebied ligt.
Gewoonlijk komt de houding met de handen achter het hoofd voor in combinatie met de "cijfer 4"-pose of kruisvertoon, wat betekent dat de betreffende persoon zich niet alleen superieur voelt, maar ook strijdbaar is of zal proberen te domineren.
Een vrouw die in gesprek is met een man die deze pose aanneemt, kan de conversatie beter staand voortzetten, waardoor de betreffende persoon zijn houding moet veranderen om in gesprek te blijven. Zogauw hij zijn handen achter zijn hoofd vandaan heeft gehaald, kan ze weer gaan zitten, om weer op te staan als hij zijn handen weer achter zijn hoofd doet. Dit is een niet-agressieve manier om anderen te leren dat ze niet moeten proberen je te intimideren.
Twee schoolvriendinnen kunnen bijvoorbeeld met deze pose onderlinge gelijkheid en overeenstemming benadrukken.
Bij een bepaalde verzekeringsmaatschappij ontdekten we dat 27 van de dertig verkoopmanagers regelmatig met hun handen achter hun hoofd zaten wanneer ze met verkopers en andere ondergeschikten praatten. Ze deden dit echter zelden in het bijzijn van hun meerderen; dan namen ze over het algemeen juist poses aan die onderworpenheid uitdrukten.

Ik hoop dat ik je hiermee heb kunnen helpen.

Groetjes,
Moi