Forum Lichaamstaal

Iedereen maakt gebruik van lichaamstaal. Op deze forumpagina kun je vragen stellen, discussieren en van gedachten wisselen over lichaamstaal.

Forum Lichaamstaal
Start a New Topic 
Author
Comment
Wat kan ik doen om het goed te maken? Ik heb zo'n schuldgevoel...

Hooj allemaal,

Ik zit met een boel vragen. Ze gaan allemaal over mijn ex. Het is al meer dan twee jaar uit tussen ons, maar ik denk elke dag aan heb. We kennen elkaar van school en werden al snel elkaars beste vrienden. We werden op elkaar verliefd, gaven elkaar onze eerste kus, en niet veel later vroeg hij me verkering.
Met een twijvel zei ik "ja". Met een twijvel omdat ik bang was dat onze relatie niet voor altijd zou duren en we daarna geen vrienden meer zouden zijn.
Er gingen een paar maanden overheen en we hadden een geweldige relatie. Maar ik miste mijn vriend. En ik miste mijn vrijheid. En ik wist dat hij niet de ware voor me was, ik werdt steeds banger dat het uit zou gaan en we daarna nooit meer vrienden zouden zijn. Mijn gevoel zei me dat ik het beter nu uit kon maken dan er op gaan staan wachten, want nu was de kans groter dat we nog vrienden zouden blijven en het zou minder pijn doen dan waneer onze relatie langer had geduurd. Dat was wat ik dacht en waar ik in geloofde.
Ik heb het toen uitgemaakt. Maar helemaal fout natuurlijk. Ik heb hem zo uit het niets gevraagt of we het niet beter uit konden maken (ik wilde het niet uit maken, maar samen tot die conclusie komen). Hij zei daarop ja en ik probeerde hem een reden te geven en zei toen dat ik de laatste tijd meer met Daan (een vriend van hem en toen ook van mij) pratte dan met hem. Het was net alsof hij het niet echt hoorde en was het helemaal met me eens en liep toen de trap af en verdween. Ik keek hem stil na, en liep toen de andere kant op naar mijn lokaal (ik had wel les hij niet).

Sinds het uit is zijn we geen vrienden meer. Hij keek me nouwelijks nog aan en praten nouwelijks meer met me. Ik heb hem erg gekwetst en tegenover zijn vrienden voelt hij zich denk ik vernederd. Ik voel me zo schuldig, en ik heb het al op meerdere verschillende manieren geprobeert goed te maken met hem. Toen hij ziek was ben ik zijn huiswerk gaan brengen samen met een vriendin, later kreeg ik via zijn broer (zijn tweelingbroer die een klas hoger zat waar ik ook wel eens mee om ging) te horen dat hij het niet op prijs kon stellen dat ik was langs geweest. Ik heb ook ooit eens een kaartje in zijn loker gedaan, heel impulsief. Daar heb ik nooit een reactie over gekregen. Ik heb hem via msn gesproken. Samen met een leerrares met hem gepraat. En ik heb heb een mailtje gestuurt, maar niets was met sucses.

Ik vraag me af.
- Wat moet ik doen om het goed te maken?
- Ik wil met hem praten maar ik durf het niet, moet ik het dan wel doen?
- Kunnen we ooit nog vrienden worden?
- Ik denk elke dag aan hem, betekend dat dat ik nog gevoelens voor hem heb?
- Heeft hij een hekel aan me?
- Waarom is hij bang voor me?
- Waarom kunnen we na meer dan twee jaar na onze relatie nog steeds niet normaal met elkaar om gaan?

Ik hoop dat er iemand is die me kan helpen. Het is een lang verhaal, en dit is nog niet eens alles, maar misschien is er iemand die een beetje tijd heeft om dit allemaal te lezen. Ik ben je heel erg dankbaar als je me kunt helpen.

Groetjes Caithlin

Re: Wat kan ik doen om het goed te maken? Ik heb zo'n schuldgevoel...

Hallo,
Volgens mij maak je opzettelijk al die spelfouten (zomaar een (voor)gevoel)!

Ben ja dan vreemdgegaan of zo? Is dat the "missing puzzle" ??

Groet,
Me

Re: Re: Wat kan ik doen om het goed te maken? Ik heb zo'n schuldgevoel...

He wat flauw om daar nu op te gaan letten...

Ik was moe toen ik het schreef, en ik ben dyslecties.

Nee ik ben niet vreemd gegaan, maar is het dan niet al genoeg dat ik hem gekwetst heb. De jongen hoord het uit te maken, maar ik was het die het deed. Daarbij was mijn reden waarom ik het uit wilde maken niet duidelijk en zei ik het (voor hem) zomaar uit het niets.
Misschien heb je gelijk en moet ik me niet zo schuldig voelen, maar ik voel me wel schuldig. Ik voel me ook rot omdat ik het niet goed kan maken met hem, en dat is wel mijn taak. Want ik was het die ervoor gezordt heeft dat we uit elkaar zijn gegaan en nu geen vriendjes meer zijn.

Weet iemand een manier waarmee we dat wel weer kunnen zijn, vriendjes. Dat is alles wat ik wil

Groetjes, Caith
P.S. sorry voor de spelfouten mochten die voorkomen, ik doe het echt niet expres!

Re: Re: Re: Wat kan ik doen om het goed te maken? Ik heb zo'n schuldgevoel...


Hallotjes allemaal!

Ik ben suppppper blij, geen schuldgevoelmeer voor mij.

Gister sprak ik hem op msn. Ik begon met hallo hoe gaat het. En hij reageerde heel normaal met goed en met jouw. Later ging hij het gesprek verder. Hij vraag uit het niets wat ik gedaan heb ik mijn vakantie en we hadden een supppper goed en lang gespek over vanalles!!!

Het was alsof er helemaal niets aan de hand was, alsof we de dag ervoor nog met elkaar gesproken hadden...

SUPER TOF TOCH

MSN is de oplossing!!!! lang leven het leven en leven de lol!!!

Groetjes en dankjullie allemaal

Re: Re: Re: Re: Wat kan ik doen om het goed te maken? Ik heb zo'n schuldgevoel...

Zou dit ook zo zijn mocht je het hem in het echt gezegd hebben?

Daar heb ik m'n twijfels over.

Ik heb het al heel veel geschreven hier:
MSN is in een bepaald opzicht toch gevaarlijk denk ik. LICHAAMSTAAL is zo belangrijk en die heb je via MSN 0,00!!! Daarom zeg ik: wees toch voorzichtig met MSN als het over gevoelens aan komt!

Grts,

Re: Re: Re: Re: Re: Wat kan ik doen om het goed te maken? Ik heb zo'n schuldgevoel...

Dankje wel voor je reactie,

Tis wel duidelijk dat je een slechte ervaring met msn hebt opgedaan...

Ik was op het moment erg blij dat hij gereageert heeft op iets wat ik deed, positief reageerde.

Hij heeft sinds het uit is en het is al zeker 2 en een half jaar uit) alleen maar negatief gedaan over wat ik deed zei en zelfs over hoe ik keek of hij reageerde niet.

Maar op msn hoefde hij verder te gaan met praten. Dat deed hij toch en we hadden een lang en goed en leuk gesprek. Daar was nee ben ik zo blij om. Dat betekend misschien dat hij ook wilt dat het weer goed komt tussen ons. Of niet soms?

Voor mij is MSN een manier om o.a. te praten met mensen die je in het echt niet durdt aan te spreken.

En ik ben het helemaal eens dat je met lichaamstaal heel veel te weten kunt komen. Maar daarmee het ben nog geen verbalecommunicatie (of hoe noem je dat?). En dat is juist waar het bij mij om ging. Ik wilde horen dat hij nog best iets tegen me wilt zeggen en tijd voor me heeft...ook al is dat via msn.

Je hebt ook helemaal gelijk dat dit geen oplossing kan zijn voor het probleem tussen ons. Op school durf ik nog steeds niet naar hem toe te gaan, en ik voel me ook erg ongemakkelijk in zijn buurd. Ik voel dat hij datzelfde heeft. Ik vind het er moeilijk en zo'n msngesprek gaf een beetje hoop en troost.

Wil je me nog wat meer vertellen over jouw MSN ervaring? Ben je opgelicht door iemand die zei dat hij iemand was die hij niet bleek te zijn? Naja als je er over wilt praten natuurlijk...

Groetjes Caithlin

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Wat kan ik doen om het goed te maken? Ik heb zo'n schuldgevoel...

Hé Caithlin,

Vooreerst vind ik het ook erg dat iemand commentaar geeft op je schrijffouten, precies of het is belangrijk dat je hier perfect schrijft. Het is belangrijker dat we je verhaal en gevoelens kunnen begrijpen.

Voor een jongen is wat jij gedaan hebt natuurlijk verschrikkelijk, je maakt het uit met als reden dat je beter kon opschieten met zijn vriend, wat een vernedering voor hem. Zijn gevoelens zijn uiteraard van liefde overgegaan naar haat en dan is het voor hem onmogelijk om vriendschappelijk met je om te gaan. Ik denk dat daar tijd moet overgaan en dan zal hij je misschien kunnen vergeven.

Nu heeft hij dan toch positief gereageerd via MSN en ik denk dat dit komt doordat jij je niet negatief bent beginnen opstellen tegenover hem toen hij je negeerde. Ik denk dat dit het beste is wat je kon doen, mocht jij je ook zo negatief opgesteld hebben dan zou dit nooit meer goed gekomen zijn.

Ik hoop dat je hem eens op school durft te spreken en jullie probleem kunt oplossen. Het is logisch dat hij zich ongemakkelijk voelt bij jou, hij heeft trouwens een slechte ervaring opgedaan en hij zal schrik hebben dat je hem weer zou willen vernederen. Ik denk wel dat het de goede kant opgaat want hij heeft toch al gereageerd op MSN.

Kun je via MSN hem niet uitleggen dat je gewoon terug vrienden met hem wil zijn en dat jullie de rest kunnen vergeten en vergeven ?

Groetjes,

Franky.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Wat kan ik doen om het goed te maken? Ik heb zo'n schuldgevoel...

Hé Franky,

Dankjewel helemaal met je eens dat het niet gaat om perfecte verhalen, ik vind ook dat het belangrijste is dat iedereen je verhaal en gevoelens kan begrijpen.
Tis alleen dat ook dat blijkbaar niet goed is overgekomen.

Ik heb hem niet gedumpt omdat ik beter met zijn vriend om ging, nee. Ik heb hem gevraagt of we het niet beter uit konden maken omdat ik meer met zijn (en toen ook mijn) vriend kon praten. Uhm naja dat was wat ik zei. Wat ik dus eigenlijk bedoelde is dat ik liever vrienden met hem wilde zijn. Ik miste het dat we echt goede vrienden waren. Dat hele verkering gedoe was niks voor mij. Ik wilde hem als goed vriend terug.

Dat neemt niet weg dat ik hem vernederd en gekwetst moet hebben. Een jongen hoort het uit te maken, hij is de baas over wat er gebeurt. Hij heeft altijd de lijding in de groep. Dat wil zeggen. Van de vriendenclub is hij het altijd die zegt wat er het beste gedaan kan worden waar we heen kunnen gaan en als hij ergens heen gaat gaat iedereen (van de vriendenclub) ook daarheen. Hij is de leider.

Maar nu ik zijn leiding niet meer volgde mijn eigen weg wilde gaan was dat misschien een beetje moeilijk voor hem. En hij verloor in zijn ogen misschien een beetje de macht en aanzien.

Ik hoop niet dat hij echt bang voor me is, dat ik hem weer zal vernederen. Maar ik ben bang dat je gelijkt hebt. Wel hoop ik natuurlijk dat je er gelijk in hebt dat het de goede kand op gaat.

Ook een goed idee van je dat ik hem via MSN kan zeggen dat ik weer vrienden met hem wil worden! Dat ga ik eens proberen te zeggen. Misschien durf ik het hem dat wel in het echt tegen hem te zeggen. Dan zie ik meteen een beetje meer van zijn reactie en lichaamstaal .

Er is nog iets wat ik nog niet vertelt heb. Ik denk elke dag aan hem, en giseravond heb ik alweer over hem gedroomd. Ik zie hem graag en hou hem altijd in de gaten, kan mijn ogen niet van hem af houden...

Ohw en eigenlijk is het allemaal nog veel ingewikkelder... Ik maak iedereen op school wijs dat ik een vriendje heb. Die heb ik ook, maar dan verzonnen. Er zijn maar een paar mensen (waaronder mijn familie, ongeveer vijf mensen en nu jij dus ook) weten dat Casper niet echt bestaat. Ik heb hem samen met mijn broer(tje) verzonnen

Grtjs Caith

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Wat kan ik doen om het goed te maken? Ik heb zo'n schuldgevoel...

Wouw, dat wordt inderdaad ingewikkeld...

Maar ivm MSN en lichaamstaal enz enz...

Ik heb daar inderdaad een slechte ervaring mee gehad en ik wil die best met jullie beiden delen. Maar het verhaal zit nog altijd diep in mij. Daarom ben ik niet zo happig om dit hier op het forum te posten. Wel wil ik jullie 2 (Franky en Caithlin) daarin betrekken want ik kan met jullie echt heel goed praten daarover (heb ik het gevoel).
...daarom misschien via een ander kanaal?
Ik ben nog steeds opzoek naar een oplossing ervoor, maar die vind ik niet. Jullie hebben die misschien??

Grts,