Forum Lichaamstaal

Iedereen maakt gebruik van lichaamstaal. Op deze forumpagina kun je vragen stellen, discussieren en van gedachten wisselen over lichaamstaal.

Forum Lichaamstaal
Start a New Topic 
Author
Comment
miscommunicatie

Beste mensen,
Ik heb een presentatie op school over miscommunicatie. Ik wil graag zo veel mogelijk de oorzaken van miscommunicatie weten.
Wie kan mij dus meer vertellen over: de oorzaken van miscommunicatie?

Mijn email adres is: nilab@hotmail.com

Ik zou het heel leuk vinden als jullie mij hierover kunnen helpen. Alvast bedankt.

Re: miscommunicatie

Hey Sahar,

Ik moet eerlijk bekennen dat ik hier ook niet gek veel vanaf weet. Ik heb voor mijn opleiding wel een aantal lessen gehad oa. over dit onderwerp en ik probeer het me een beetje voor de geest te halen.

Bij mijn weten komt miscummunicatie vooral voor zodra het ontbreekt aan lichaamstaal. Denk b.v. aan een telefoongesprek of msn ed. Je hoort/leest iets, zonder daarbij de lichaamstaal te kennen. Als je iemand aan het plagen bent en deze persoon zegt: "Joh, hou nou eens op!" Dan kan je er al snel achter komen door te kijken hoe de persoon het zegt of die het meent of niet. Bij slechts het horen van een stem is dit al een stuk moeilijker.

Ook bestaat er het probleem qua referentiekader. Als ik b.v. zeg tegen iemand: "De top van de ijsberg." Bedoel ik dan de echte ijsberg, of het figuurlijk laagje dat veel daaronder verscholen houdt?
Je kunt in 1e instantie wel denken dat je het over dezelfde ijsberg hebt, maar dat hoeft uiteindelijk niet zo te zijn. Het gebeurt dan ook vaak als je het over onderwerpen hebt die je zowel letterlijk als figuurlijk zou kunnen nemen.

Ook spelen culturele dingen een belangrijke rol. In zowel beeldspraak als in gebaren. Ik had ooit eens ergens gelezen dat als ik b.v. een "okay" teken geef met mijn hand, ik in sommige landen beter kan gaan rennen omdat ik ze beledigd heb.

Miscommunicatie heeft daardoor, mijnsinziens, veel te maken met de associatie die een groep, cultuur en ook dus wij allen, hangen aan verschillende woorden/gebaren en beeldspraken. Ook zie je maar weer hoe belangrijk het non-verbale betekent om echt duidelijk te maken wat je bedoelt.

Het is niet veel, maar ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groet,

Patrick

Re: Re: miscommunicatie

Zender > Boodschap > Ruis > Ontvanger

zoiets kan ik mij nog herinneren over de oorzaak van (mis)communicatie. Dat er teveel "ruis op de lijn" is.

Als je presentatie is afgelopen, wil je dan de text hier posten? Of een link... dan leren wij er ook weer wat van

Re: miscommunicatie

Heyy goedemorgen:-)

Miscomminucatie zegt het eigenlijk al..er gaat wat mis in de communicatie. Het is eigenlijk net zoiets als verkeerd begrepen. Volgens mij is dit hetzelfde.
Bijvoorbeeld..jij vraagt of je collega een koffie met suiker voor je wilt halen, en hij brengt een thee met suiker voor je mee. Dit is tevens een vorm van miscommunicatie. Het kan zijn in dit geval dat jij het goed gezegt hebt en de ander het verkeerd begrepen hebt. Maar het kan ook zijn dat je perongeluk wel een thee met suiker hebt gevraagt en dat de ander het goed begrepen en verstaan heeft.

Bij een vorm van miscommunicatie is het zo dat beide partijen elkaar niet goed begrepen hebben en eigenlijk iets anders "horen" dan bedoeld was.

Ik hoop zo duidelijk te zijn?

Re: Re: miscommunicatie

zender-boodschap-ruis-ontvanger is idd het plaatje.
Ik weet niet wat het niveau van je presentatie is maar als je rekening gaat houden met situatiebepalende factoren als boodschapsvorm en attidude en perceptie, kun je wel boeken vol schrijven.

Alleen al aan deze site kun je zien dat communicatie een van de moeilijkste zaken ter wereld is, geen wonder dat er miscommunicatie is.... omdat er zo verschrikkelijk veel fout kan gaan!!

Wil je alsjeblieft je presentatie doormailen als ie klaar is??

Alvast bedankt en veel succes!

Benjamin