Forum Lichaamstaal

Iedereen maakt gebruik van lichaamstaal. Op deze forumpagina kun je vragen stellen, discussieren en van gedachten wisselen over lichaamstaal.

Forum Lichaamstaal
Start a New Topic 
Author
Comment
woede uitbarsting

hallo ,ben n spontane meid van 30.
maar heb met de jaren n groot probleem gekregen.
door de jaren is mij veel onterecht aangedaan waardoor ik enorm veranderd ben.ben achterdochtig geworden en erg veranderd op emotioneel vlak.
tegenwoordig kan ik nix meer verdragen,ik ben van nl afkomst en woon al 8 jaar in belgie.elke x als we ergens zijn voel ik me aangesproken en belachelijk gemaakt.flauwe grapjes over nederlanders en hoe we praten etc.t raakt me echt en doet zeer.ook in mn relatie loopt t niet al te best.iedere x als dr iets is dan flip ik volledig uit mn dak.met scheldwoorden,gooien met deuren etc.t rare is dat dr 1 moment nix aan de hand is en door n verkeert woord bv is t alsof ik niet meer kan denken en krijg dan n enorme woede aanval.acheraf besef ik wat ik gedaan heb en gezegt maar dan is t telaat.ik wil dat helemaal niet maar heb t precies niet onder controle.wie kan mij helpen of advies geven hoe ik dit onder controle kan houden?of wat ik kan doen om t leefbaar te maken?mn vriend vindt mijn aanvallen niet normaal en ziet t niet meer zitten op deze manier.ik wil m niet kwijt want ben overtuigt dat t werkt tussen ons.greetz moon

Re: woede uitbarsting

Hey Monique,

Woede ontstaat (meestal) door onmacht over een situatie. Dit kan natuurlijk iets zijn wat in je omgeving gebeurt maar natuurlijk ook door emoties waar je zelf niet uit kunt komen.
Er zijn nu eenmaal dingen in je omgeving waar je niets aan kunt veranderen (zoals b.v. het voorbeeld wat je gaf over de opmerkingen die gemaakt werden). Wat je WEL kunt veranderen is je houding tenopzichte van dat. Je kunt boos worden (waarbij ze je dubbel hebben omdat je je daar ook niet lekker onder voelt), maar je kunt ook b.v. denken: Ze zijn niet wijzer. Laat ze maar denken, ik weet beter.

Dit is (denk ik) niet het grootste probleem, je schrijft ook dat je relatie eronder gebukt gaat.
Ik denk dat je misschien in 1e instantie eerst kunt proberen met je vriend te praten over het feit dat je er zelf ook mee zit dat je af en toe zo reageert zoals je doet. Misschien kan hij daardoor ook meer inzicht krijgen in jou gedrag op dat moment.
Probeer op momenten dat je boos dreigt te worden je ademhaling rustiger te maken. Bij iedere keer dat je uitademt de opgebouwde spanning "uit te blazen".
Mocht je alsnog in een bui van razernij terecht komen, dan kun je natuurlijk ook zeggen dat je verder praat over het onderwerp zodra je wat rustiger bent en dan even ergens anders stoom afblazen.

Ik zit tijdens het schrijven van dit nog even verder te denken over wat zou kunnen helpen, maar ik kan zo niets meer bedenken. Wel wil ik je de volgende dingen meegeven:

- Aan sommige (externe)factoren kun je niets doen, maar JIJ kunt wel iets aan de manier waarop je ermee omgaat doen. Probeer het eens vanuit een ander perspectief te bekijken zoals b.v.: ze weten niet beter of, laat ze maar praten. JIJ weet immers wie je bent.
- Als je tijdens een discussie boos wordt, heeft dat een grote kans dat dezelfde emotie bij de wederpartij ontstaat, hier schiet niemand wat mee op.
- Boos worden is een menselijke emotie en kan dus bij iedereen gebeuren. Maar je hebt alleen jezelf ermee als je boost bent. De mensen die je boos gemaakt hebben weten dan waarop ze je kunnen pakken.
- Deze is een beetje cliché, maar alsnog :P, tel even tot 10. Zet je emoties even op een rijtje en vergeet niet jezelf te concentreren op de ademhaling. Lukt het niet, loop gewoon even weg en raas uit.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt. Succes!

Patrick

Re: Re: woede uitbarsting

Zeer wijze raad van Patrick. En het kan ook zijn, dat sommige van die mensen die deze grapjes maken, er zich niet eens van bewust zijn dat het je kwetst. Praat erover, laat het weten, je zou er versteld van staan hoeveel positieve reacties je soms niet krijgen kan...

Groetjes,

D-ro Lingvisto

Paroli helpas! (Praten helpt!)