Forum Lichaamstaal

Iedereen maakt gebruik van lichaamstaal. Op deze forumpagina kun je vragen stellen, discussieren en van gedachten wisselen over lichaamstaal.

Forum Lichaamstaal
Start a New Topic 
Author
Comment
woedeuitbarsting

hallo,
ik zit met een groot probleem, als ik boos word word ik agressief , ik heb mezelf niet meer onder controle,b.v mijn vriend en ik hadden ruzie, hij maakte het uit, ik zei dat ik zijn huis in de fik zou steken , en dat ik hem wat aan zou doen , op dat moment ben ik echt in staat om iets raars te doen , we zijn nu weer bij elkaar ,maar mijn vriend is als de dood dat ik weer een uitbarsting krijg en hem ga lastig vallen op zijn werk, ik ben ook overbezorgd, mijn vriend zou me bellen maar dat deed hij niet, ik dacht dat hij dood was, dus belde ik naar zijn werk , toen er werd opgenomen hing ik op , hij vind het niet normaal dat ik dat deed, en dat ik mezelf niet onder controle heb als ik boos ben ,is dit normaal gedrag ??

groetjes kelly

Re: woedeuitbarsting

Hoi Kelly,

In het vuur van je woede kun je natuurlijk dingen zeggen waar je achteraf spijt van hebt. Dat overkomt iedereen wel eens. Als je dan ook gaat doen wat je zegt, dan kan het wel eens vervelend worden.

Of je gedrag "normaal" is, hangt nog iets meer af van je leeftijd. Ben je nog basisscool/middelbare school, dan groei je er nog wel overheen, misschien. Ben je "wat ouder", dan is het hopen dat je een laatbloeier bent.
Dit is toch meer een site over lichaamstaal. Niet over "gedrag", hoewel het raakvlakken met elkaar heeft, is het toch anders.
Misschien dat je onder het kopje Emotie iets vind om je boosheid onder controle te brengen. Onder Liefde vind je misschien iets om je overbezorgdheid te verklaren.
Enerzijds is het niet netjes van je vriend om je niet te bellen terwijl hij het wel beloofd had. Anderzijds zou ik het in ieder geval niet fijn vinden als ik gebeld zou worden en dat er dan gauw opgehangen wordt.

Re: woedeuitbarsting

Beste Kelly. Het is altijd van buitenaf moeilijk in te schatten wat er gebeurt. Ik kan je wel wat stof tot overdenken geven.
Een bekende theorie is dat een bovenmatige reactie kan wijzen op iets wat stamt uit de kindertijd. Er wordt letterlijk een gevoelige snaar geraakt en vaak zit er onder de ruzie een andere werkelijke rede. Ga na of dat zo is (reflecteer). Meestal kom je erachter als de gemoederen weer gesust zijn. Praat er in rust over.
Een uitbarsting kan ook het gevolg zijn van stapelen van iritaties waar niets mee gedaan wordt totdat de druk te hoog oploopt en na het aansteken van een klein lontje een gigantische klap volgt.
Herkenning is de eerste stap, daarna erkenning dat het bestaat. Dan komt het nemen van de verantwoordelijkheid van dat gedrag en dan de kus.
Cummuniceren is het krachtigste wapen om er uit te komen, ook juist als het wel goed gaat.