Forum Lichaamstaal

Iedereen maakt gebruik van lichaamstaal. Op deze forumpagina kun je vragen stellen, discussieren en van gedachten wisselen over lichaamstaal.

Forum Lichaamstaal
Start a New Topic 
Author
Comment
Ogen

Hetgeen ik weet van pupillen is dat ze groter worden als je iemand ziet die je aantrekkelijk vindt, en dit bij gelijkblijvende lichtsterkte, en dat ze, bij gedempt licht, automatisch groter worden. Maar is het waar dat je ogen donkerder van kleur kunnen worden als gevolg van emoties? Daarmee bedoel ik niet dat iemand met blauwe ogen opeens bruine ogen krijgt, maar dat iemand met bv. bruine ogen zijn ogen opeens donkerder bruin kunnen worden, tijdelijk? Of heeft dit ook met de lichtsterkte te maken? En kunnen iemands ogen groter worden/lijken als hij/zij kijkt naar iemand die hij/zij wel ziet zitten?

Groetjes,
Moi

Re: Ogen

De ogen zijn voor de ander interessant omdat de persoon zijn eigen ogen niet echt goed kan sturen. Of vaak pas te laat ontdekt dat hij ergens vluchtig naar heeft gekeken.
Op wikimedia.org staat het volgende over de pupillen:
"Bij veel licht wordt de pupil kleiner, terwijl ze in het donker groter wordt: geneesmiddelen en verdovende middelen kunnen de pupilafmeting beïnvloeden. Bovendien veranderen de pupillen ook bij emoties (groter) of bij kijken op korte afstand (kleiner)."

Let er dus op dat, wanneer je naar een afstand naar iemand kijkt je de grootte van zijn/haar pupil inschat. Als je dan naar hem/haar toeloopt, kijkt diegene automatisch naar een kortere afstand, dus worden zijn/haar pupillen ook kleiner. Dat heeft dan mogelijk minder met de emotie of leugen of aantrekkelijkheid te maken, maar meer met de afstand (jij bent dichterbij gekomen). Ook veranderd daarmee automatisch de lichtinval.

Ik zou veel oefenen voor je conclusies uit de afmeting van de pupillen trekt. Ik heb er niet veel vertrouwen in. Mijns inziens zijn het fracties van secondes dat een oog wegkijkt en weer terugkijkt en dat de pupil groter of kleiner wordt.
Waar je goed mee kan oefenen is natuurlijk wel om goed naar iemands ogen te kijken en "per ongeluk" aanraken. Als de pupillen wijder of kleiner worden, moet kun je daaruit conclusies trekken. Ik weet alleen niet welke.
Ik heb meer vertrouwen in het spiegelen van de andere persoon in zithouding of staan-houding. Het duurt langer om het op te merken maar dan blijft het ook langer waarneembaar.

Succes en laat horen wat je conludeerd :)

Re: Re: Ogen

Hallo Thomas!

Dank je wel dat je die informatie opgezocht hebt!

Maar wat mij vooral interesseert, is de vraag of iemands ogen donkerder van kleur kunnen worden als gevolg van emoties en of iemands ogen groter kunnen worden/lijken als hij/zij naar iemand kijkt die hij/zij wel ziet zitten.

Misschien kan jij (of iemand anders) daar een antwoord op geven.

Alvast bedankt!

Groetjes,
Moi

Re: Re: Re: Ogen

Gisteravond zag ik mijn moeder aan de telefoon duidelijk naar, voor haar, links onder kijken. Ik wist dat ze eigenlijk niet helemaal de waarheid sprak, omdat ze een afspraak moest afzeggen omdat ze geen zin had, maar ze maakte ervan dat ze pijn in haar buik had enzo.
Had ze mooi mazzel dat het aan de telefoon was want haar ogen spraken duidelijk haar woorden tegen.
Ik kon niet zien of het van kleur veranderde, want ze keek omlaag. Ook zag ze niemand "wel zien zitten".

Succes met je vorderingen :)

Re: Re: Re: Ogen

Hey...

Om even terug te komen op je vraag of je ogen veranderen als gevolg van emoties ben ik bij deze van mening dat je dit voornamelijk goed kan zien bij mensen met donkere ogen.
Uit ervaring weet ik dat als iemand met donkere ogen witheet wordt van woede en zichzelf dan ook bijna niet meer onder controle heeft, de ogen bijna zwart van kleur worden.

Ik denk ook dat als je iemand leuk vind je ogen vanzelf wijder worden (net zoiets als "je ogen uitkijken")..