Forum Lichaamstaal

Iedereen maakt gebruik van lichaamstaal. Op deze forumpagina kun je vragen stellen, discussieren en van gedachten wisselen over lichaamstaal.

Forum Lichaamstaal
Start a New Topic 
Author
Comment
Aanspreken op lichaamstaal.

Vorige week hield ik een presentatie en ik merkte dat er zo twee bijna in slaap vielen, of gewoon maar recht vooruit staarden.
Als lichaamstaal kenner merkte ik dus dat het ze niet interesseerde. Is het dan slim om met je wijs en middelvinger je twee ogen aan te wijzen? Zo van "hier kijken", zoals je ook wel eens in films ziet?
Of kun je dat gedrag beter negeren en je richten op de mensen die wel luisteren?

Of als je onder vrienden bent en iemand vertelt wat en zit in de klassieke houding van de benen in de vier met de handen op het hoofd. Dan weet je dat hij mogelijk een beetje arrogant zit op te scheppen. Kun je hem dan onderbreken en zeggen "ik geloof er niets van"?
Natuurlijk kan dat, maar hebben jullie het wel eens gedaan? En wat gebeurde er toen?

Re: Aanspreken op lichaamstaal.

Hoi Thomas,

ik geloof dat ik wel kan meevoelen met wat je beschrijft.
Als je er van overtuigd bent dat wat jij verteld van belang is voor iedereen of het bedrijf, dan vind ik dat jij best hun mag aanspreken op hun 'dwalen' en ze daarmee terughalen bij de les. Jij zult denk ik ook verantwoordelijk zijn voor jouw werk en zo'n presentatie. Dus je hebt er alle belang bij dat het goed overkomt bij de rest, toch? Ik zou het zelf op een grappige manier doen, met een opmerking ofzo,, van 'wil je misschien koffie?' of 'how deep is your dip?'. Je lacht er bij en de boodschap is duidelijk. Als je dat gebaar met je hand gaat maken, wat je beschrijft, dat kan best wel eens averechts werken. Ik zou in iedergeval denken, wat moet ie nou?

Met vrienden kun je in principe alles zeggen toch? Gewoon doen. Ik doe het en als ik loop te lullen, dan krijg ik het ook te horen. Daar zijn ook vrienden voor!

groeten

Re: Re: Aanspreken op lichaamstaal.

Bedankt voor je reactie. Ik zal eerst een proberen hoe mijn vrienden reageren als ik ze aanspreek op hun lichaamstaal. Zo van "Bram, mooi verhaal maar je handen over elkaar voor je borst/buik vertellen mij dat je een defensieve houding aanneemt en dat je bang bent om op een foutje betrapt te worden."

Hij natuurlijk ontkennen en ik ben nou al benieuwd hoe het afloopt :)
En daar zijn het vrienden voor :D
Is het wel te hopen dat hij zaterdag idd een defensievehouding aanneemt