Forum Lichaamstaal

Iedereen maakt gebruik van lichaamstaal. Op deze forumpagina kun je vragen stellen, discussieren en van gedachten wisselen over lichaamstaal.

Forum Lichaamstaal
Start a New Topic 
Author
Comment
reorganisastie

Op het moment loop ik stage bij een overheids-organisatie en die gaat per 1 januari reorganiseren. Dat betekent dat mensen worden overgeplaatst en anderen weg moeten. Net was er een voorlichting van het afdelingshoofd.
Als stagiair maak ik me niet druk, de afdelingshoofd kent mij niet eens, dus zal ik ook niet weggereorganiseerd worden. Ik had niet eens een plaatsingsgesprek maar wat mij wel opviel was dat heel veel luisteraars met de armen over elkaar stonden (defensief). Een deel zal natuurlijk "spiegelen" maar anderen hebben zeker die defensieve houding. Zou je kunnen stellen dat de luisteraars die defensief stonden, het meest angstig zijn voor de reorganisatie?
Anderen stonden meer met de handen in de zakken (arrogant? "mij zal niets gebeuren"?).
Ik stond kaarsrecht met de rug tegen de muur. Rechterhand hield de linkderpols vast (voor me kruis ) met in de linkerhand mijn koffiemok. Rondkijkend hoe anderen stonden en natuurlijk luisteren naar het afdelingshoofd.

Maar het gaat vooral om de armen over elkaar voor de borst, de defensieve houding. Zouden die mensen het meest angstig zijn? Iemand een mening of een verhaal uit eigen ervaring?

Re: reorganisastie

Het lijkt er wel op dat diegenen met de armen over elkaar het angstzweet uitbrak :p
Maar vaak als mensen met de armen over elkaar zitten bij het luisteren betekent dat van ik ben het niet eens met jouw, haal me maar over of ik ga mn eigen weg.

Ik hoop dat ik een goed antwoord geef, dit is mijn antwoord. Ik heb nog niet zoveel ervaring met lichaamstaal.
indien fout verbeter me plz

Re: reorganisastie

Je hebt ergens wel een beetje gelijk Jeroen, maar het feit dat ze met hun armen over elkaar zitten betekent nog niet dat ze zeker zijn van hun eigen (negative)houding tegenover het geheel. Zo kunnen ze b.v. wel tegen iets zijn, maar niet weten hoe ze het anders aan moeten pakken.

Als je de factoren zoals het koud hebben en spiegelen, zoals Thomas al zei, wegneemt, dan zou je kunnen zeggen dat het met de armen over elkaar staan een bedenkelijke houding zijn. Men weet niet wat hij/zij met deze situatie precies aanmoet

Re: reorganisastie

Armen over elkaar kan ook betekenen, houvast zoeken en het afschermen van je hartchakra om de klap niet te hard aan te laten komen. Je zet een buffer tussen de brenger van het slechte nieuws en jezelf.
Ook een mok in de hand hebben en de pols vastpakken is een vorm van houvast hebben en met je rug tegen de muur is ook symbolisch.
Hoe dan ook. Dit nieuws moeten aanhoren is klote Ook in Haarlem e.o. wordt op cultureel overheidsgebied veel gesnoeid op personeel. Erg tragisch. Ik wens de mensen veel sterkte en toch een fijne kerst en 2006