Forum Lichaamstaal

Iedereen maakt gebruik van lichaamstaal. Op deze forumpagina kun je vragen stellen, discussieren en van gedachten wisselen over lichaamstaal.

Forum Lichaamstaal
Start a New Topic 
Author
Comment
Jezelf zijn

Met iemand in mijn omgeving kan ik leuk kletsen over van alles en nog wat.

Maar.............wanneer er meer mensen bij zijn is die persoon ineens zichzelf niet meer. Waarom? Ik zou het niet weten.

Wie heeft hier een idee over?

Re: Jezelf zijn

Misschien is hij zichezelf niet wanneer hij bij jouw is. Kan...
Hij blijft zichezelf maar hij plaatst zich in een andere rol wanneer er een groep ontstaat. Dat hebben de meeste mensen.
Ik herinner me nog van de basisschool dat ik het niet leuk vond dat mijn ouders naar school kwamen om naar het project te kijken waar de hele school mee bezig was en dat alle ouders kwamen. Nu weet ik dat ik toen dacht dat ik met mezelf in conflict zou komen welke rol ik moest aannemen. Nu kan ik dat onder woorden brengen, toen raakte ik ze gewoon zo snel mogelijk "kwijt".

Ik zou niet te snel beweren dat iemand zichzelf niet is, hij blijft immers Jan, Piet of Klaas. Maar meer dat hij een bepaalde rol neemt.
Als je goed naar jezelf kijkt, kun je misschien zien dat je op het voetbalveld (hobbyclub) veel roept en schreeuwt terwijl je in de klas (op je werk) juist wat stiller bent.

Re: Jezelf zijn

Wat is de eerste stap als je iets niet weet? Erover praten. Vertel wat je ziet veranderen en zeg dat je jezelf daarover verwondert in positieve zin. Verder niets zeggen en wachten op een reactie. Het gesprek is begonnen en wacht maar af.