Forum Lichaamstaal

Iedereen maakt gebruik van lichaamstaal. Op deze forumpagina kun je vragen stellen, discussieren en van gedachten wisselen over lichaamstaal.

Forum Lichaamstaal
Start a New Topic 
Author
Comment
Naam zeggen bij begroeten

Wat mij laatst opviel als ik 's-morgens collega's begroet met "goedemorgen" ik bij sommige collegas altijd terug krijg "Goedemorgen, Thomas". Dus met mijn naam erbij. Dat heeft niet direct iets met lichaamstaal te maken, maar wel met communicatie. Wat betekent het als iemand duidelijk je naam erbij zegt en een ander niet? Ik probeer nou ook de naam erbij te zeggen, maar meestal lukt het niet. Hoe doen jullie dat?

Re: Naam zeggen bij begroeten

Hallo Thomas,

Kijk voor meer informatie hierover eens hier:
Namen onthouden

Re: Re: Naam zeggen bij begroeten

Kan het ook niet zo zijn dat iemand je naam niet zegt bij het begroeten uit een zekere schroom tgo die persoon?

Re: Naam zeggen bij begroeten

Ik heb het stukje gelezen waar Frank naar refereerde en dat slaat vooral op momenten dat je nieuwe mensen leert kennen zakelijk, maar ook bv op het werk. Ik denk dan wel aan een werkplek waar veel mensen werken.

Zelf werk ik op een bureautje met 12 mensen. Niet groot. Daar is het bijna als vanzelfsprekend dat je elkaar bij de naam noemt. Ik bedoel dan ook met het groeten. 'Goedemorgen Jaap, alles goed?' 'Fijne avond Ferry!'. Je denkt er niet over na, want het gaat vanzelf. Doordat je elkaar natuurlijk kent en doordat je een band hebt met elkaar.

Ik denk dus ook dat het 'zomaar' uitproberen van iemands naam noemen niet veel nut heeft, maar wel als je welgemeend geinteresseerd bent in de andere persoon. Dan gaat het vanzelf.

Re: Re: Re: Naam zeggen bij begroeten

Het kan inderdaad schroom zijn of een bepaalde onzekerheid de naam van de ander niet goed te hebben onthouden. Angst voor gezichtsverlies spreekt daarbij een rol. Verder is het ook mogelijk dat iemand het gewoon niet gewend is om een ander bij zijn naam aan te spreken als hij groet en dat raar vindt om zichzelf dat te horen doen.

In de praktijk blijken mensen het echter zeer te waarderen als je op deze manier laat blijken dat je de naam van de ander nog weet en die gebruikt. Dit helpt je bovendien de naam van de ander goed te onthouden.

Re: Re: Naam zeggen bij begroeten

Hmm in mijn geval is het denk ik een combinatie van "naam vergeten" maar ook van het niet gewend zijn een ander zijn naam te noemen.
Ik kijk nou even naar de site van Frank. Misschien dat mij nog iets opvalt.