Forum Depressie Steunpunt

Welkom!  Hier kunt u bijpraten over de ziekte depressie.

Forum Depressie Steunpunt
Start a New Topic 
Author
Comment
Wat gebeurt er met mij?

Ik ben een gelukkig getrouwde man van 60 jaar oud sinds september en ik zou me in feite geen zorgen moeten maken. Maar het loopt anders en ik weet niet wat ik er tegen kan doen.
Sinds 2010 ben ik "gemerkt" als invalide rug- en pijnpatiënt en mag ik van de aangewezen autoriteiten niet meer gaan werken. Dit is het resultaat van 5 mislukte rugoperaties waarvan de eerste in 1995 plaatsvond.
De eerste juli van dit jaar besloot mijn gezondheid om er nog een schepje bovenop te doen en kreeg ik een "wringende" pijn on de hartstreek. Direct naar de kliniek in Leuven en de tafel op. Bleek dat een paar aders rond het hart verstopt waren, dus bracht men tijdens 2 ingrepen 3 stents in en mocht ik na een paar dagen beschikken. Wel heb ik alle dagen een kruiwagen pillen te slikken en dien ik regelmatig op controle te gaan om mijn bloedstolling te laten opmeten, dit laatste in het kader van een studie van de kliniek waaraan ik meedoe.
En vanaf toen veranderde alles. Ik had in niets meer zin, verloor op recordtijd 20 kilo, bibberde van de zenuwen en kon keen oog meer dichtdoen tijdens de nacht, noch tijdens de dag.
In een onderhoud zei mijn prof dat ik een knoert van een depressie had. Van waar die kwam weet ik nog altijd niet, maar dit is nu voor mij onleefbaar geworden. Ik heb echt goesting in NIKS!!! Tegen alles zie ik op. De minste taken of werkjes of dingen die ik vroeger graag deed zijn bergen problemen voor mij. Het typen van deze tekst is een opgave en put me uit. Wat is er toch aan de hand? Ik heb al een paar gesprekken gehad met een psychologe in Leuven maar sta nog even ver. Ik kan mijn gedachten niet stilzetten en zit constant te denken en te piekeren, de zotste dingen eerst, maar nooit iets prettig, altijd piekeren over problemen of wat een probleem zou kunnen worden... Hoe stop ik dat??? Soms heb ik last van trillingen in de handen en benen en lijkt het of mijn zenuwen in brand staan. Wie kent dat en hoe stop je zo iets???
Natuurlijk moest er ook een psychiater bijkomen om medicatie voor te schrijven. Hij schreef me Mirtazapine 30 mg tabletten voor, een soort van slaapmiddel, om toch de nachten door te komen en wat te kalmeren. Resultaat was dat ik "verkapt" ging slapen: ik werd praktisch om het uur wakker om daarna terug in te slapen. Toen ik hem dat vertelde verhoogde hij de dosis tot 45 mg en nu is het resultaat desastreus. Als ik de pech heb om om half drie wakker te worden, blijf ik klaarwakker tot 's morgens, hoeveel moeite ik ook doe om in slaap te vallen. Opgepast: buiten mijn cardio medicatie neemt ik serieuze pijnstillers (Oxycontine 20mg en Oxycodon 20 mg) dus zou ik in feite knock-out moeten liggen als ik daar bovenop nog een slaapmiddel neem, maar het resultaat is net het omgekeerde: er wordt niet geslapen!!!
Vannacht was het weer prijs en heb ik uit armoede 4 x 20 mg Oxycodon genomen binnen een paar uur, maar zonder resultaat. Klaarwakker!!! Wel voel ik me nu nog moeër dan anders en weet met mezelf geen blijf...
Herkent iemand deze symptomen en, nog belangrijker, indien ja, hoe wordt ik terug "normaal"?
Dank je voor het lezen...