Forum Depressie Steunpunt

Welkom!  Hier kunt u bijpraten over de ziekte depressie.

Forum Depressie Steunpunt
Start a New Topic 
Author
Comment
depressie en relatie

Hallo,

ik ben een meisje, amper 16 jaar oud en volgens een zelftest ben ik ernstig depressief. Misschien ben ik toch niet depressief, misschien wel ik weet zelf niet wat er met me scheelt. Ik voel me bijna altijd moe, ik loop vaak droevig zonder een reden. Ik slaap amper, ik kan nooit snel in slaap vallen, maar als ik slaap, dan droom ik vaak dat er iemand mij wilt vermoorden of dat ik van iets of iemand aan het weglopen ben. Ik voel me vaak gefrustreerd, ook vaak zonder een reden. Soms denk ik over zelfmoord plegen maar ik zou nooit de moed hebben om het te doen.

Ik ben in een relatie die al 10 maanden duurt. We hebben de laatste tijd veel ruzie en blijkbaar doordat ik droevig en gefrustreerd loop, kwets ik mijn lief zonder het te beseffen. Gisteren (en vandaag eigenlijk nog steeds) hadden we alweer ruzie waarin hij zei dat hij het een tijdje kon volhouden (mijn depressie) maar dat het nu niet gaat en als ik niet verander binnen 2 maanden dat het dan gewoon niet gaat lukken en dat we uit elkaar gaan moeten gaan. Ik ben bang dat het me niet zal lukken om te veranderen, dus om mijn depressie te verslaan en dat ik hem kwijt zal geraken voor altijd en als dat gebeurt, dan pas zal ik kapot gaan. Toen hij zei dat ik moest veranderen had ik een gevoel gekregen dat ik zijn steun opeens ben verloren. Dus nu heb ik eigenlijk niemand die mij steunt behalve mijn beste vriendin. Ik stuur haar wanneer ik een slechte dag heb en wanneer ik machteloos ben. Maar spijtig genoeg kunnen we niet face-to-face praten aangezien we 1600 km van elkaar gescheiden zijn.

Mijn ouders weten niet hoe ik me voel, mijn klasgenoten ook niet. Het is best wel gemakkelijk om het te verbergen van hun. Het ging natuurlijk moeilijker bij mijn vriendje aangezien hij mij beter kent dan dat ik mezelf ken, hij ziet altijd als er iets met me scheelt.

Ik wil niet naar een psycholoog gaan want dat zou betekenen dat ik het zou moeten vertellen aan mijn ouders. Ik ben bang dat ze me niet zullen begrijpen of gewoon zeggen dat ik overdrijf.
Dus hebben jullie misschien tips hoe ik mezelf en mijn relatie kan redden?

Mvg,
Anna

Re: depressie en relatie

Hey heyy, ik herken jouw situatie heel erg. Ik heb zelf ook last van depressies. Ik heb net een heel stuk over mezelf gepost. Herken jij jezelf hierin. Gr samantha

Misschien kunnen we elkaar helpen.

Re: depressie en relatie

Hoi Anna,

Wat vervelend dat je je zo rot voelt. Zo te lezen voelt het alsof je een zware last op je schouders draagt. Je schrijft dat je bang bent dat je niet kunt veranderen en de depressie niet kunt verslaan. De hopeloosheid die daarin doorklinkt is iets wat mensen met een depressie vaak hebben. Het lijkt dan alsof je je nooit beter zult voelen. Toch zijn er goede manieren om een depressie te behandelen. Hiervoor kun je naar een psycholoog gaan. Je bent bang dat je ouders er achter komen, maar als je 16 jaar bent hoef je je ouders niet bij de behandeling te betrekken. Ik raad je wel aan je ouders te vertellen over je depressieve klachten. Zij willen vast dat het goed met je gaat en kunnen je steunen als je het moeilijk hebt. Je vraagt je ook af hoe je je relatie kan redden. Het kan lastig zijn voor de ander om te begrijpen hoe jij je voelt. Probeer hem goed uit te leggen wat er door je heen gaat. Mocht het toch uit gaan, vertrouw er dan op dat je sterk genoeg bent om het aan te kunnen. Veel mensen met een depressie hebben net als jij zelfmoordgedachten. Het is misschien moeilijk om dit met anderen te bespreken, maar het kan je wel helpen. Je kunt het bespreken met iemand die je vertrouwt, zoals een familielid, vriendin of leraar, je kunt op 113.nl erover chatten/bellen of je kunt bijvoorbeeld naar de huisarts gaan. Blijf er niet alleen mee rondlopen. Veel sterkte!

Groetjes,

Morgana