Forum Depressie Steunpunt

Welkom!  Hier kunt u bijpraten over de ziekte depressie.

Forum Depressie Steunpunt
Start a New Topic 
Author
Comment
Depressie of aanstellerij

Hallo,

In Oktober ben ik door mijn vriendin ervan bewust geworden dat het wellicht niet zo goed gaat met mij als ik dacht.
Ik had vaak van die momenten dat ik me somber voelde. Dat kon lang vol houden en ook mijn denk vermogen te beïnvloeden. Maar na dat ik eigenlijk ervan bewust was geworden is het eigenlijk erger geworden. De school opdrachten stapelde maar op en de tijd leek alsof het letterlijk voorbij vloog, waardoor ik erg onder druk stond. Het liep uit tot ik op een moment gewoon op bed zat en besloot helemaal geen ding meer in te leveren voor school. Dat leidde eigenlijk tot meer stress.

Ik begin me eigenlijk steeds slechter te voelen. En heb soms momenten dat ik het leven echt niet zie zitten. Dat soort momenten heb ik vooral in de avond en de ochtend. In de avond is het dan moeilijk in slaap te vallen en lig ik eigenlijk alleen maar te denken en muziek te luisteren. De ochtenden zijn erger. Zodra ik wakker wordt schiet gelijk de stress voor de rest van de dag. Ook heb ik vaak de gedachten van wil eigenlijk gewoon weer slapen en niet meer wakker worden. Had vandaag (18 Jan 2017) ook een soort van verlangen om echt dood te willen en dacht aan een manier om het te doen.

Ik spreek al een poh-ggz persoon ervoor maar voor mij lijkt het niet echt te helpen. Gelukkig heb ik de moed gehad om wat mensen (inclusief mijn vriendin) in vertrouwen te nemen en die helpen mij ook. Alleen ja mijn vriendin lijkt er het meeste ermee te zitten want als ik dan tegen haar begin over stappen die ik wellicht wil maken om het te verbeteren krijg ik uhuh terug. Dus ja het praten met mijn vriendin ligt voor mij ook niet zo lekker door die reden. En snap ook zeker dat het niet fijn is als je vriend niet lekker in zijn vel zit.

Mijn ouders weten er niets van en dat heeft ook eigenlijk een reden. Ik voel me tegenwoordig ook niet echt op mijn gemak thuis. Ik wil ze er ook niet me belasten en houd het liever voor mezelf. Ik doe dit ook omdat ik eigenlijk wil weten wat een persoon buiten mijn kring hiervan vindt. Want voor mij voelt het normaal en vind ik soms dat ik me aanstel.

De oorzaak van mijn probleem weet ik ook niet echt eigenlijk. Ik heb veel fragmenten van vroeger die geregeld rond spoken in mijn hoofd. Zo weet ik dat ik 3 jaar geleden ook een moment had dat ik het leven niet echt zag zitten. En had ik ook geregeld momenten dat ik alleen op bed lag en gewoon moest huilen, wat ik eigenlijk nu ook weer heb. Het voelt ook alsof dit eigenlijk mij is en dat ik het altijd ben geweest.

Ik hoop dat iemand misschien zijn oordeel kan geven hierover zodat ik wellicht een beetje slimmer kan worden over mezelf.

Groeten,

Re: Depressie of aanstellerij

Meij
Ik hoop dat iemand misschien zijn oordeel kan geven hierover zodat ik wellicht een beetje slimmer kan worden over mezelf.

Groeten,

Heftig verhaal. Ik wens je echt veel sterkte. De meeste mensen voelen zich zo tegenwoordig. Dit heeft denk ik te maken met de manier hoe we tegenwoordig leven. We leven tegenwoordig onnatuurlijk en dit heeft blijkbaar gevolgen voor onze geestelijke toestand. Zoals ik al zei, de meeste mensen zijn depressief tegenwoordig. Depressie betekent dat de ziel pijn lijdt. Het is een signaal dat iets niet in orde is. Ikzelf heb ook last van depressie. Alleen bij mij gaat het soms tijdelijk weg. En na een korte periode komt het weer terug. Het leven is gewoon moeilijk af en toe. We leven in een onzekere tijd en daarom voelen we ons zo.

Ik adviseer je om je depressie min of meer onder controle te krijgen. Laat het niet nog erger worden. Als je weer in de avond last krijgt van negatieve gevoelens, probeer tegen deze gedachtes te vechten. Ga niet te veel met ze communiceren, anders krijg je een soort relatie met die negatieve gevoelens. Het zijn gedachtes die ons aanvallen en zich in ons bevinden. Vecht tegen ze, is mijn advies. Ik weet dat het niet makkelijk is en daarom wens ik je echt heel veel sterkte.