Forum Depressie Steunpunt

Welkom!  Hier kunt u bijpraten over de ziekte depressie.

Forum Depressie Steunpunt
Start a New Topic 
Author
Comment
Relatie onhoudbaar door depressie

Oke, even kort de situatie;

Ik ben een man van 25 jaar en ben al meer dan 6 jaar samen met mijn vriendin met wie ik ook al 2 jaar samenwoon.

Een half jaar geleden is mijn vriendin haar vader overleden, zijn er enkele problemen in onze relatie boven gekomen en ondertussen zijn er ook nog eens problemen bij haar mama thuis, het is zo'n beetje alles bijeen dus.

Kort na het overlijden van haar vader is mijn vriendin in therapie beginnen gaan en daaruit is gebleken dat ze depressief is. De therapeut en de psychologe hebben haar allebei aangeraden in opname te gan wat ze tot vandaag nog steeds weigert.

Haar depressie heeft natuurlijk ook een zware impact op onze relatie. Ik probeer haar zoveel mogelijk bij te staan en te ondersteunen maar bij de kleinste misstap langs mijn kant krijg ik te horen dat ik niets doe, dat ik er niet ben voor, haar depressie is ook mijn schuld enz. Ik probeerde eerst om haar te laten uitrazen maar ze blijft doorgaan tot ik reageer. Even weggaan op zo'n moment is ook niet mogelijk want ze dreigt telkens om haarzelf iets aan te doen en ze heeft het ook meermaals geprobeerd.

Ik besef dat depressie een ziekte is en dat ze geen controle heeft over haar gedachten maar op heldere momenten zou ik gewoon graag hebben dat ze ergens verantwoordelijkheid neemt voor wat ze zegt en doet. Bijkomend heb ik het er moeilijk mee omdat ze zo'n gedrag altijd vertoonde maar nu veel extremer.

Ik zoek eigenlijk gewoon raad van mensen die hetzelfde hebben meegemaakt. Is het oke van mij dat ik ergens grenzen probeer te stellen naar wat ik moet 'tolereren' van haar. Het is gewoon onhoudbaar momenteel en ik ben ten einde raad. Ook omdat ze een opname en medicatie weigert en er dus geen verbetering is om naar uit te kijken

Re: Relatie onhoudbaar door depressie

Hoi anoniem,

Ik kan je niet met alles helpen, maar wat ik je wel heel graag wil meegeven is: ga niet over jouw eigen grenzen heen. Jouw gezondheid is net zo belangrijk en het is nooit de bedoeling dat jij overspannen, depressief of in een burn-out raakt! Luister goed naar jezelf. Je klinkt als iemand die zijn best doet het te begrijpen en je vriendin te ondersteunen, maar het is niet verkeerd om naar jouw eigen gevoel te luisteren. Integendeel!

Ik heb zelf met depressie te maken gehad en je hebt gelijk, het is niet simpel en het is als rondlopen met een ziek brein dat eerst beter moet worden... Het is als willen lopen met gebroken knieën. Het is vreemd om jezelf niet meer te herkennen. Maar natuurlijk is iedere situatie ook anders en ik kan niet zo snel in jullie situatie kijken.

Ik ben depressief geraakt door nooit naar mezelf te luisteren. Zelfs niet toen mijn lichaam steeds verder aftakelde onder de stress en spanning. Zorg voor jezelf, met wat of wie je ook te maken hebt.

Hoi Anoniem, op het forum depressie-forum.nl is een groepje "partners van" in gesprek met elkaar. Ik ben daar één van. Voel je vrij om je daar aan te sluiten. Het is een moeilijk leven zo. En al alleen de herkenning is al prettig.

Beste,

Ik kan je vraag niet beantwoorden, maar op de website www.depressiewijzer.nl staan wel 10 erg handige tips.

Met vriendelijke groet,