Forum Depressie Steunpunt

Welkom!  Hier kunt u bijpraten over de ziekte depressie.

Forum Depressie Steunpunt
Start a New Topic 
Author
Comment
Depressieve partner wil geen hulp meer

Hoi allemaal,

Ik zit met het volgende "probleem". Mijn vriend van 45 is al ruim een jaar depressief, dit was hij al voor we een relatie kregen. Zelf heb ik ook geen makkelijke periode achter de rug,maar van depressie is bij mij geen sprake. We zijn nu bijna een jaar samen, en een paar maanden geleden is hij (eindelijk) met zijn klachten naar de huisarts gegaan. Deze heeft hem doorgestuurd naar een psycholoog. De eerste 10 keer ben ik mee geweest en het leek langzaam aan zijn vruchten af te werpen. Sinds kort heb ik een baan en kan ik niet meer mee met hem helaas. 2 weken geleden is hij voor het laatst naar de psycholoog geweest en vorige week en vandaag niet. Terwijl ik hem de laatste weken alleen maar hoor over de dood, en tot overmaat van ramp reageert zijn zoontje (wonend bij zijn ex,die weet niet van de depressie) nergens meer op, dit werkt er natuurlijk ook niet mee. Maar de laatste keer dat hij bij de psycholoog was, heeft hij de opdracht gekregen een brief te schrijven over zijn gevoelens over alles. Vervolgens zegt hij gewoon glashard, de enige brief die ik ooit nog schrijf is een afscheidsbrief naar m'n zoontje en jij vind me vanzelf wel een keer dood als je uit je werk komt. Dit soort opmerkingen gaan mij als vriendin natuurlijk niet in de koude kleren zitten. Ik hou ontzettend veel van hem en wil er alles aan doen om hem zo goed mogelijk te helpen. Alleen hij werkt daar zelf niet aan mee, en er wordt nauwelijks gesproken met elkaar. Ik krijg ook niet uit hem getrokken wat er precies aan de hand is omdat hij niet wil praten. Ik ben eigelijk wel ten einde raad, want ik ken hier niemand en dus ook niet praten met iemand over dit. Meer mensen die in zo'n situatie zitten of gezeten hebben, en wat zijn jullie tips? Alvast hartelijk dank

Re: Depressieve partner wil geen hulp meer

hallo,

heb je hem al gevraagd waar hij naar zijn dood naartoe wil? de hemel of de hel? heb je al een keer een aansteker onder zijn hand gehouden? in de hel wordt niet alleen je hand verhit, maar moet je zelfs ook heet water drinken en etter opeten! eerlijk gezegd, voor depressieve mensen is alleen het geloof een redding, en ook voor hun partners, maar de meeste mensen hebben de pest aan Diegene die hen geschapen heeft en de mensen die in Hem geloven. Succes!

Re: Depressieve partner wil geen hulp meer

Hoi,
Wat je beschrijft herken ik zeker. Ben bang dat het bij het ziektebeeld hoort, in een kringetje ronddraaien. Mijn man heeft al 16 jaar geregeld depressies. Zal je mijn verhaal besparen, maar ik volg ongeveer dit stappenplan:
- ik blijf eerst vriendelijk en geduldig, vertel hem waarom hij hulp nodig heeft.
- een poos (week of langer later) word ik boos en verdrietig, vertel wat het met mij/ons gezin doet. Vertel hem dat hij zijn verantwoordelijkheid moet nemen, dat het anders kan en moet.
- ik ga eisen stellen: vandaag zorg jij voor het eten en legt de kinderen in bed. Laat hem niet afzonderen en veel op bed liggen maar blijf hem betrekken bij het leven. Ruim niet alles voor hem op en wees niet alles voor, dat is mooi voor de eerste week maar daarna moet hij zelf gevolgen zien.
- als hij geen hulp aanpakt word ik altijd een x vreselijk boos, dat is niet gepland maar dat bouwt op bij mij.
- op dit punt neem ik zelf contact op met begeleider die hij kent (hij is keer opgenomen geweest). Daar schrikt hij van, is het echt zo erg? De begeleider toont begrip voor mij en geeft tip wat te doen.
- ik schakel familie in, broer, die met hem praat.
- meestal werkt dit.
- soms niet. Ik heb hem 1x uit huis gestuurd en gezegd dat hij terug kan komen als hij hulp heeft. Dit was heftig maar daarna heeft hij zich laten opnemen en werd het (tijdelijk) beter.

Het belangrijkste dat ik je kan meegeven is: doe het niet alleen, hou je zorgen niet binnenshuis, bespreek het met vrienden, ook als hij erbij is!! Laat hem ervoor uitkomen: ik ben depressief. Dan zullen vrienden voor jou vragen: en nu, wat ga je eraan doen? Dat kan helpen. Laat de ernst zien, wat het met jou doet, met jullie relatie. Zorg goed voor jezelf, blijf fit en slaap goed. Veel sterkte hoor! Liefs Anne