Forum Depressie Steunpunt

Welkom!  Hier kunt u bijpraten over de ziekte depressie.

Forum Depressie Steunpunt
Start a New Topic 
Author
Comment
Ben ik depressief?

Hallo

Ik ben een meisje van 17 jaar, momenteel afgestudeerd van het middelbaar en volgend jaar opleiding verpleegkunde.

Al sinds een jaar voel ik mij op mentaal vlak echt niet goed. Ik pieker enorm veel over bepaalde dingen en heb het gevoel dat ik nergens meer plezier aan kan beleven. Vroeger kon ik mij enorm goed amuseren met een computerspel, als ik dat nu doe, denk ik bij mezelf "heeft dit wel iets nuttig? heeft iemand anders hier iets aan? bevorderd dit wel mijn toekomst?" dan sluit ik het snel af... Ik voelde mij vaak ook beter als ik eens weg ging met mijn moeder of vrienden, maar tegenwoordig helpt dit ook al weinig en voel ik mij al snel weer droevig.

Ik heb van juli 2015 tot maart 2016 een relatie gehad. Toen ik in de relatie zat, voelde ik mij wel beter. Maar toen ik gedumpt werd in maart, werd alles alleen maar erger. Ik heb geen contact meer, geblokkeerd op elke mogelijke vorm van sociale media, omdat ik merkte dat het goed deed om niks meer van hem te horen of te zien. Maar ik denk er nog steeds heel veel aan.

Ik probeer dan ook dingen te zoeken die mijn gedachten verzetten, ik schrijf heel graag, maar elke keer denk dan weer "Heeft dit wel zin? waarschijnlijk heeft niemand hier iets aan en verdoe ik toch mijn tijd". Als ik te lang in mijn bed blijf liggen en de dieperik in staar, of zielige liedjes hoor, voel ik mij superslecht en pieker ik enorm veel over of ik wel juist bezig ben.

Ik snap niet goed of ik eigenlijk wel depressief ben, ik weet dat ik als 9-jarige in een kinderdagcentrum zat omdat ik wel tekenen vertoonde en niet zelfzeker was, dit beterde en ik werd er ontslagen. Ik zou mezelf nooit van het leven beroven, daar heb ik het lef gewoon niet voor en ik durf die knop niet om te draaien.

Ben ik depressief? herkent iemand dit? moet ik hulp zoeken?

Simmy

Re: Ben ik depressief?

Beste Simmy,
Ik denk wel dat je hulp moet zoeken want de tekens van depressie zitten er wel. Maar alleen een psycholoog kan dit echt bepalen. Maar ook knap van je dat je inziet dat er iets niet klopt, dit is al n eerste stap.