Forum Depressie Steunpunt

Welkom!  Hier kunt u bijpraten over de ziekte depressie.

Forum Depressie Steunpunt
Start a New Topic 
Author
Comment
Moe van omgaan met depressie van partner

Heb het onderstaande ook op een ander forum geplaatst, maar ook nog even hier, omdat ik benieuwd ben naar reacties.

ik ben een man van 34, getrouwd, kindje enz. Het huisje boompje beestje verhaal.
Vroeger heeft mijn partner ook een depressie gehad, maar dat is echt lang geleden geweest, de laatste kwaaltjes had ze er nog van toen we elkaar nog maar net leerde kennen.
Nu zo'n 10 jaar verder, zit ze nu ongeveer weer 2 jaar in een nieuwe depressie.
Vorig jaar opgenomen geweest, therapie, medicijnen enz.
Dit alles zonder echt resultaat,
op dit moment weer zo'n 7 weken opname onderweg, met nog ongeveer 2 weekjes te gaan en dan weer naar huis, thuis begeleiding e.d. staan dan weer te wachten.
Ondertussen ben ik eigenlijk helemaal opgebrand, werk gaat gewoon door, ons kind wat al op school zit moet uit school regelmatig van de ene naar de andere oppas, aangezien ik ploegen draai is het om de week in de avond soms helemaal een puzzel om oppas te regelen.
Dan hebben we ook nog een hond, die ook graag uitgelaten wil worden.
Ik weet het is niet anders maar ik heb zelf totaal geen leven meer zo lijkt het, alles draait al 2 jaar om de depressie van mijn partner.
Ze heeft totaal nergens geen zin in, ligt het liefst op bed met de gordijnen dicht, en houdt mij ook op afstand, wil me niet kwijt maar wil eigenlijk ook niet echt met mij van doen hebben.
Behalve mij als maar door instructies geven wat er nog gedaan moet worden en wat ik moet regelen.
Ondertussen stel ik me eigen steeds vaker de vraag, hoe lang wil en kan ik dit nog volhouden?
Op dit moment is zo'n beetje de enige reden ons kind.
Klinkt waarschijnlijk niet echt aardig maar zou is het nu eenmaal wel.
Ben niet het type om er zomaar het bijltje bij neer te gooien maar wat zo ik eens graag een dagje op pad gaan met een vrouw om gewoon eens ff een leuke dag te hebben en me eigen weer eens gewoon man te voelen.

Herkenbaar bij mannen en vrouwen hier? of ben ik een zeur?
Prettig weekend :)

Re: Moe van omgaan met depressie van partner

Hallo,

Ik heb totaal geen ervaring op dit vlak, maar ik reageer toch even omdat ik steeds veel respect heb gehad voor partners van personen met een depressie (voor mij waren de rollen omgekeerd, nl. ik in depressie, vandaar).
Ik denk dat het perfect logisch is dat je even tijd/rust voor jezelf wilt.. Ik zei mijn vriendin steeds dat ze moest uitgaan, en niets mocht laten vallen voor mij, omdat ik me schuldig zou voelen wanneer zij iets mistte door mijn problemen.. Misschien -eigenlijk bijna zekerlijk- dat u vrouw het ook verstaat als je eens meer tijd -probeer die te vinden ook in uw druk schema- met vrienden wil doorbrengen en dergelijke. Misschien dat je zo nieuwe energie kan vinden om nog door te gaan en de situatie eens kan bekijken met een frisse geest.
Je hebt er misschien niet veel aan maar ik dacht ik post het toch even.. Ik hoop dat de problemen opgelost kunnen worden! :)

Mvg

Re: Moe van omgaan met depressie van partner

Hoi, ik ben ook partner van.
Tja, van jouw leven/schema word je niet blij. Probeer goed te kijken waarin je ontlast kan worden. Bijv je kind eens per maand een weekend uit logeren bij opa/oma, een hondenuitlaatservice voor de hond... Probeer aan een vaste oppas te komen zodat je wat vaker de deur uit kan.
Veel sterkte met alles.
Ik zou je heel graag tippen: vraag een gesprek aan met de psych van je vrouw. Ik heb in zo'n gesprek geleerd dat ik er niet mee akkoord moet gaan dat mijn man maar op bed blijft liggen. Hij moet zoveel mogelijk zijn verantwoordelijkheid nemen in ons gezin. Dat geeft hem een beter gevoel over zichzelf dan maar op bed of voor tv te hangen. Ga na wat in jouw situatie goed is.
Ben benieuwd hoe het inmiddels met je gaat. Hou je taai.