Forum Depressie Steunpunt

Welkom!  Hier kunt u bijpraten over de ziekte depressie.

Forum Depressie Steunpunt
Start a New Topic 
Author
Comment
Depressie help en nu

Hoi, ik zou graag in contact komen met iemand die depressief is of is geweest....Hoe ga je ermee om?

Re: Depressie help en nu

Beste Linda,

er is geen manier of handboek te beschrijven hoe je ermee om gaat. Ieder beleeft dit op zijn manier. Andermans gevoelens zijn vaak niet te begrijpen, en deze van een depressieve persoon vaak nog minder. Denk aan de klassieke, maar zwaar onderschatte uitspraak: "Ik voel me onbegrepen".
Ikzelf moest toevlucht zoeken in antidepressiva, wat ik mij achterna wel vaak beklaagd heb. Daarnaast heb ik ook psychologische hulp gezocht bij een therapeute, wat zeer goed helpt als je nood hebt aan een neutrale visie op je problemen, en een inleiding tot enkele technieken om te relaxeren op die moment dat je onrustig wordt.
Maar voor iedereen geldt dat je na een tijdje terug meer positieve gevoelens en gebeurtenissen ondervindt, die je een boost geven om door te gaan. Hierin moet men zich wel bewust zijn dat een tegenslag dan weer 3x harder aankomt, omdat je denkt dat alles achter de rug was. Maar langzaam aan halen we kracht uit de goede dingen rondom ons, zoals vrienden, een goeie film, muziek of wat dan ook.
Vaak wordt het omschreven als een put waarin je zit, met een ladder naast je, die in een donker hoekje staat. Iedereen rondom de put kan de ladder zien, maar jij niet. Iedereen bovenaan vraagt zich af waarom je er niet uitkomt, maar jij begrijpt niet dat er een manier is om eruit te geraken. Maar langzaam aan wordt de put lichter door die goeie zaken, en kan je de ladder zien om de weg naar boven te beginnen.

Moest deze post op uzelf slaan: u kunt me op mijn woord geloven dat er een betere tijd aankomt. Hou je sterk!

Groetjes,

JBJ

Bedankt voor je berichtje.
Het gaat idd om mezelf...
Ik heb zn nood aan oplossingen, hulp, begrip...steun.
Ik wordt soms gek van mijn gedachten, gedrag etc...
Inmiddels ben ik jaren verder, ook met medicatie, gesprekken maar ik kom niet verder. Hulpverlening is voor mij nu ook niet meer betaalbaar, 45€ per uur.
Maar ik wil van mijn depressie af...Maar hoe...Ik voel me leeg, verloren en onbegrepen

Beste Linda,

Ik zit nu bijna 1 jaar in een depressie. Ik heb me heel vaak onbegrepen gevoeld en ook heel erg alleen. Ik kan je geen tips geven om erover heen te komen want die weet ik niet. Ik geloof wel dat het kan. Ik wil als tip meegeven om iets te gaan doen/ondernemen of een nieuwe hobby te zoeken. Ik snap dat dit klinkt als een gigantische opgave, dat weet ik maar al te goed maar geloof me, het maakt het dragelijker. Ik ben zelf begonnen met tekenen en schilderen en dat heeft best wel geholpen omdat je er veel in kwijt kunt. Ik hoop dat het snel beter met je gaat want ik weet hoe k*t je je kan voelen in deze situatie.

Liefs,
Lena

Hoi Lena,
Bedankt voor je berichtje. Idd het onbegrip ervaar ik ook... wat ik momenteel doe is onwijs veel slapen het liefst de hele dag, maar dat moet ik doorbreken...Maar is zo moeilijk...ook omdat ik nergens zin of energie voor heb. Hopelijk gaan we ons gauw beter voelen.
Jij ook succes Lena! Liefs Linda

Hallo,

Ik ken je gevoel van een ganse dag willen slapen. Zelf ben ik ondertussen 'genezen' van mijn depressie.
De grote tip die ik je kan aanraden is om naar een psycholoog of psychiater te gaan.
En één stap met een keer nemen.
Zoals gezegd, je wil de ganse dag slapen. Maar bvb morgen beslis je om niet de ganse dag in bed te liggen, maar om 's middags op te staan, ook al lig je dan nog de hele middag in de zetel, je ligt toch niet meer in je bed.
Of je beslist van morgen eens te stofzuigen, kleine stapjes met een keer. Je zal zien dat traag maar gestaag vooruitgang boekt.
ook een supergrote aanrader is SPORT!!! Echt waar, deze was mijn redding! vroeger was ik een fervente loopster, tijdens mijn depressie ben ik dit terug beginnen oppikken (weliswaar maar na een aantal maanden, want de eerste maanden zijn te hard) maar ondertussen kan ik meer zonder!

veel succes nog!
hopelijk heb je hier iets aan

Heeey, linda hoe oud ben jij?