Forum Depressie Steunpunt

Welkom!  Hier kunt u bijpraten over de ziekte depressie.

Forum Depressie Steunpunt
Start a New Topic 
Author
Comment
Op welke manier wel/niet praten over suïcide

Beste mensen,

Ik heb wat rondgekeken en -gelezen op dit forum, maar kwam (nog) niet uit bij een advies over een kwestie die bij mij speelt in het contact met een ernstig depressieve vriend.

Deze man kan er, op niet te gedetailleerd niveau, goed over praten met een paar vrienden. Hij zegt absoluut geen plannen te hebben om zijn leven te beëindigen (iets wat ik ook geloof), maar liet zich wel ontvallen dat het nogal lastig is om over manieren van suïcide te praten. Hij is bang dat zijn psycholoog/psychiater de politie bellen als hij het onderwerp aansnijdt - iets wat mij slechts één mogelijkheid van reageren lijkt.

Mijn vraag aan jullie is hoe ik hem kan stimuleren om het onderwerp toch aan te snijden bij zijn hulpverleners. Klopt mijn inschatting dat het beter is om het bespreekbaar te maken? Als ik zelf met hem over manieren van zelfdoding praat, hoe kan ik dat dan het beste doen? Ik wil hem niet stimuleren om tot daden over te gaan, maar hij heeft duidelijk wel behoefte aan praten (en informatie) over het onderwerp.

Alle gedachten, ideeën, overwegingen, adviezen zijn van harte welkom.

Dank alvast!

Simon

Re: Op welke manier wel/niet praten over suïcide

Hallo Simon

Wat goed van je dat je hem wilt helpen! Veel mensen verbreken het contact met hun vrienden als zij dit bekend maken.

Ik zou hem niet dwingen om hem met jou te laten praten maar het wel duidelijk maken dat je altijd voor hem klaar staat en als hij behoefte heeft om te praten dat dat dan oke is en dat hij ook bij jou zijn verhaal kwijt maardat je het ook niet erg vindt als hij liever met iemand anders wilt praten. Ook kan je hem bijvoorbeeld de site www.sensoor.nl geven. Dat is een site waar je annoniem met hulpverleners kunt praten over alle onderwerpen. Ik zou hem ook gerust stellen over het feit dat de politie er aan te pas komt want dat is vaak ook niet zo. Stel hem alleen niet gerust over dingen waar je niet zeker van bent dat kan hem alleen maar teleurstellen als het toch anders bleek te lopen. Vraag af en toe ook eens hoe het met hem gaat maar praat vooral ook over andere leuke dingen en maak het niet het gesprek van de dag (tenzij hij dat zelf wilt). Vermijd ook zeker niet het onderwerp want als je het echt vermijd zal hij er in het begin ook niet over beginnen en dan zit hij er alleen mee. Verwacht dan ook niet dat er altijd een heel uitgebreid antwoord komt maar toch werkt het omdat hij het gevoel krijgt dat iemand aan hem denkt.

Zelf kan je dit onderwerp ook bij de hulpverleners van sensoor neerleggen. Zij kunnen ook jou helpen om hier goed mee om te gaan.

Heel veel sterkte

Anne

Hee, nog een Anne!
Ik ga mijn naam even aanpassen...
Dan word ik wel Annelijn.

Dank je wel Anne!
(Beetje late reactie van mij, maar ik had al lang niet op de site gekeken)
Met de vriend gaat het inmiddels een stuk beter, maar mocht dat niet zo blijven, dan heb ik zo wat meer handvatten. En wie weet wie er nog meer meelezen.

Beste Simon,

Het is al een tijdje geleden dat je dit gepost hebt, dus ik weet niet of je dit nog gaat lezen.

Mijn ervaring is dat mijn psycholoog mijn suïcidale gedachten en neigingen heel serieus nam. Ja, ik was bang dat hij mij zou laten opnemen, ik was bang dat hij een melding van jeugdzorg zou doen ivm de kinderen en dat alles is niet gebeurd.
Hij gaf mij de ruimte erover te praten of te schrijven. Zelfs mijn afscheidsbrieven zijn bij hem terecht gekomen. Brieven die hij mocht verstrekken als ik daadwerkelijk tot suïcide zou komen.
Hij zei toen; je hoeft deze gedachten niet tegen te gaan, want ze zijn er toch wel. Heb het erover.

Tof dat je je vriendin die vrijheid wil geven (gegeven hebt)